WSOP/VEGASBLOGG 2013
Jag sitter på planet mellan London och Vegas och har i denna stund fyra timmar kvar till ”touchdown” på McCarran, flygplatsen som ligger bara 5-10 minuter från The Strip. Får lägga upp texten när jag är framme.
Jag finns i sta’n 2½ vecka och ska försöka få till några rapporter.
Blir väl jag och Björin som försvarar blågult initialt, kanske Blom också är med på ”de konstiga spelen”. Sen brukar det väl dyka upp några "random svenskar" i texas tävlingarna men är ju svårt att gå långt där med så stora fält. Ken verkar inte komma denna gång utan får väl dregla lite och önska han varit här då han ser oss i resultatlistorna.
Flighten med British Airways rekommenderas varmt om man ska till Vegas. Två timmar och tio minuter mellan Arlanda och Heathrow och sen strax över tio timmar i luften på direkt flighten mellan London och Vegas. Kan inte bli så mycket bättre och fördelen är att man slipper de usla inrikesflygningarna i USA samt undviker immigrationen på storflygplatserna i New York eller Chicago som kan vara riktigt plågsamma historier om detkommer många plan samtidigt.
Nu har inte resan varit helt smärtfri utan jag har redan hunnit bränna av några bad beats, men kanske bättre att ta de nu än vid pokerborden...
Bad beat 1
Det började när jag skulle beställa taxi till Arlanda (vi bor bara 10-15 minuter bort) då ingen var hemma som kunde köra. Taxi-020 kontrollerar norra Stockholm men visade sig att det var ”datorfel” så inga bilar kunde beställas. Växeln var vänlig och lämnade numret till Taxi-Kurir, men eftersom de inte kör i Märsta så skulle det troligen behöva komma någon längre bortifrån och med begränsad lokalkännedom. Var därför inget alternativ då vår adress inte finns inlagd på kartorna.
Bad beat 2
Lurade på om jag skulle ta egna bilen ned till stationen där bilarna står men prövade en gång till och då verkade problemet vara löst på 020. Kom en bil efter en ganska lång stund och började nu bli lite stressigt med dryga timmen till avgång. Nästa bad beat kommer då bullen inte lyckas vända. Det är nämligen ”miljonärernas dag” på Steninge Slott. Conoisseur Club har något jippo där man bjuder in folk som har över en mille per år i deklarerad inkomst. Slutar med att vi måste följa strömmen en bit åt fel håll innan vi kan vända.
Bad beat 3
Anländer i alla fall till Arlanda 50 minuter före avgång enbart för att se att det inte finns någon flight till London på tavlan. Visar sig att den tavlan bara visar avgångar från Terminal 5 där jag just blivit avsläppt.
För några år sedan höll BA till i Terminal 2 men fick för två år sen lära mig ”the hard way” att man flyttat till ”femman” då jag försökte checka in (varför alltid i sista stund?) på fel terminal.
Taxigubben frågar vilken terminal vi ska till och jag säger hurtigt ”terminal 5 för är ju BA jag åker med”. Men vad har hänt? Jo, BA har flyttat tillbaka till terminal 2. Står tydligt på biljetten men man tycker ju man vet allt och kollar inte så noga och skulle komma fram på terminal 5 i London.
Bara att släpa 30 kilo packning och en 6-7 kilo till i ryggan hela vägen till ”tvåan”. Hinner i alla fall få iväg väskorna som siste man och blir svettig på kuppen.
Blir sen lite vilsen efter säkerhetskontrollen då man byggt ut med en våning till i den terminalen. Kan nog vara fler flygbolag som flyttar dit när kapaciteten ökas så ett tips är att kolla biljetten lite noggrannare ett tag framåt.
Bad beat 4
Förra Las Vegas resan så glömde jag min reskamrat – dunkudden – på planet till London. Kan även konstatera att det är omöjligt att köpa dunkuddar i Vegas då jag lade en dag på misslyckade försök.
Den här gången blev det så stressigt på Arlanda så kudden blev kvar i ena väskan. Vill ju ha den på flyget också och kanske därför jag skriver detta istället för att sova sött just nu. Ändå betryggande att veta att den är med.
Bad beat 5
Har checkat in på nätet dagen innan och kollat platserna. Placerad på 8A på första flighten med ingen på platsen bredvid (dagen innan alltså). Nödutgångarna går inte att välja men detta ser ut som typ ”second best”. Visar sig vara en av planets sämsta platser då det är raden framför nödutgång (såg inte ut så på inceckningskartan så kanske hade man bytt plan) så man inte kan fälla stolen och dessutom är det fel på mitt höjbara nackstöd. Man kan höja det men ingen spärr så ”säckar ihop” igen hela tiden. Spelar ingen roll för en kortare person men jag får liksom nackstödet i skulderbladen och det är sjukt obekvämt. Skulle förstås ha plattat till "öronen" på ryggstödet som man kan vika ut men obekvämt likt förnbannat. Nåväl, klarar att tiga och lida i två timmar.
Bad beat 6
Korten och affärerna har inte varit så heta senaste året så jag har inte förtjänat någon Business-biljett i år. Har i alla fall skrapat ihop till en Economy Extra men det visar sig jag att jag placerats på ett mittsäte med några andra storväxta i raden längst fram i sektionen. Helt iskallt för mig då man visserligen har god plats för knän men det går inte att sträcka ut benen rakt, och kan jag inte göra det brukar jag få knä-värk efter en halvtimme. Dessutom inga TV-skärmar att titta på.
Tar i alla fall tag i saken den här gången och tigger till mig en plats bredvid en dam några rader bort.
Bad beat 7
Filmerna på just min underhållningskanal på nya platsen hackar så att man ser tre sekunder och sen stannar allt en sekund. Helt otittbart men funkar i alla fall att köra musikkanalerna...
Bad beat 8
Efter någon timmes flygning och när mat och vin är serverat meddelar kapten att vi ska in i ett område med mycket turbulens om ca 15 minuter. Plan före oss på rutten har rapporterat ganska stora problem.
Kapten säger ”we can’t go over or under it, and we can’t go around it”…
Alla vinglas samlas nu in ”för att undvika skador” och man har valet att svepa eller lämna ett fullt glas. Eftersom det tydligen kan bli lite stökigt så sveper jag för säkerhets skull. Sen uppmanar kapten all kabinpersonal två gånger att spänna fast sig. Man funderar om man ska sätta sig i sån där ”stört-ställning” (framåtböjd med händerna på huvudet) som visas i säkerhetsbroschyren, men det blir praktiskt ogörligt med en halväten bricka framför sig.
Good beat 1
Stormen visar sig klart överdriven och småskakar bara lite i fem minuter. Jag blir nästan lite besviken då jag aldrig varit med om en sådan där varning tidigare, brukar ju räcka med att de tänder skylten med bältet.
Good beat 2
Finns en Gordon Ramsay restaurang på terminal 5 på Heatrow som rekats av Björin som jag hittar på. Hinner med en ganska trevlig lunch bestående av toast med krabba och braised lamb leg som spolas ned med en trevlig Pinot Noir. Mysfaktorn på stället är väl annars ”sådär”.
PS. Har tänkt att jag ska skriva kortare inlägg men funkade inte denna gång. För många bad beats, men bara tre timmar kvar nu.