Linda Kinhults Pokerblogg

Årets kometförslag- 5 000kr maximsättning per spelsajt/vecka ur pokerperspektiv.

Årets kometförslag- 5 000kr maximsättning per spelsajt/vecka ur pokerperspektiv.  

Skrivet av Linda och Olof. 
 
 
När regeringen drev igenom förslaget 5 000kr gränsen för kasinospel per vecka kunde vi inget annat än känna hopplöshet för pokerns framtid. Framförallt då när pokern hamnade under snabba riskspel som kasinospel och inte fick gå under egen regi. Stannar begränsningen kvar, kan det vara lika med döden för svensk online-poker.   
 
Syftet med begränsningen var att? Hjälpa nutida och framtida spelmissbruk? Hur kan en förlustsumma på över 450 000kr i månaden hjälpa till med det? Med över 90 licensierade spelsajter i Sverige där man kan förlora 5 000kr per vecka.   
 
Enligt oss hade det varit en bättre ide att lyssna på branschfolket som kom med argument och statistik som tvetydligt projekterade en ökning för olicensierade aktörer, samt belyste problematiken med de 90 ovannämnda sajterna fortfarande tillgängliga för kasinospelare. Som vanligt blir folk lidande av att de som bestämmer ignorerar experterna och istället plockar enkla politiska poäng. 
 
De licensierade spelsajterna hade redan fått krav i form av omsorgshantering. Om regeringen inte litar på att branschen kan hantera det, ge dem istället ännu mer hjälp i form av utökande befogenheter och tydligare riktlinjer gällande spelansvar som:  
 
·Kreditprövningar och koll av person-ekonomi  
 
·Gemensamma riktlinjer hur man når ut med spelansvaret på ett bättre sätt alltid  
 
Jag (Linda) kom att tänka på detta då jag i dagarna fick ett mail från SVS-tur. Mitt konto hade varit inaktivt under en längre tid och skulle tas bort om jag inte aktiverade det igen. En lotto kanske är kul att spela någon gång tänkte jag och satte in 100kr. Mina spelgränser valde jag att sätta till 100 000 i månaden som jag gjort på övriga pokersidor. Inte för att jag spelar för de summorna, men om jag någon gång vill gå All In på ett stort online-event vill jag ha chansen.   
 
Dagen efter fick jag ett omsorgsmail från SVS-Tur som gav mig råd om vad mina höga gränser kan innebära. 100 000 kr är ju rätt mycket för gene man. Mailet tyckte jag var bra och fick mig att fundera på  att jag borde dra ner begränsningen till en mer realistisk summa, på tur-spel iallafall.   
 
Detta är just det vi tror behövs, att få spelare att fundera/reflektera över sina val. Det var första gången jag fick ett sådant omsorgsmail från en spelsajt. Att sätta en begränsning på 5 000kr utan en rimlig tanke/förklaring, det är inget man funderar på som spelare. Man blir bara arg och kan göra andra mindre bra val.  
 
Pokerns ekosystem fungerar ungefär som en pyramid, där pengar omsätts i stor volym på en lägre nivå och sakta flyter uppåt till lite färre men bättre spelare. När man nu skär av pyramiden på mitten förstör man inte bara för lejonen i ekosystemet, utan även de i mitten och därmed även de längst ner som får spela mot bättre spelare. Strömmen uppåt stoppas och problematiken kan liknas vid det vi har hört om att naturen skulle kollapsa om världens bin blev utrotade. 
 
När en pokerspelare sen kanske inte är lika vinnande på pokerstars som svenskaspels poker och därför vill spela på SVS. Eller har det som favoritsida. Ska regeringen gå in och bestämma att spelaren måste byta sajt om hen förlorar sina 5 000kr per vecka. Om exempelvis 450 000kr är max i veckan, vill vi som spelare själva kunna bestämma vilken sajt vi vill spendera våra pengarna på. 

 

Ett annat problem kan vara om du har hela din spel-rulle på en spelsida och behöver flytta över delar av den till en annan. Det kanske går ett prestigefullt online-event du vill spela. Du vill helst inte ta ut pengar, med risk att pengarna inte ska räcka året ut. Men du kanske måste och får då inte sätta in mer än 5 000kr på den nya spelsajten trots att du kanske har flera 100 000kr på den första sajten.  

 
Problemet är såklart att hitta de som faktiskt är på väg mot riskzonen. Var går gränsen för spelmissbruk för själva individen? Inividens totala ekonomi borde få tala i det läget. 

 
Vi tar ett exempel:  

Under senaste halvåret har personer blivit avstängda eller begränsade på pokersajter då de ville satsa mer på pokern. De kunde uppvisa en god ekonomi eller att de blev “stakade”, men blev ändå avstängda/begränsade för att de spelade för mer än vad de brukade. Gör spelsajterna så av rädsla för att det fortfarande är luddiga riktlinjer/regler i licenseringen tro? 


 
Sen har vi en annan aspekt: 

Eftersom poker är ett variansspel satte många spelare in extrapengar på spelsidorna innan begränsningen började att gälla. Spelaren ville ha kapital för att kunna spela framtida online-event som exempelvis WPT på partypoker utan att pengarna ska behöva ta slut innan året är slut. 5 000kr i veckan räcker ingenstans på sådana event.   
 
Ur spelansvars synpunkt kan mer lättillgängliga pengar leda till att spelaren både spelar mer och skottar på högre buy-ins än innan. Pengarna och ur risksynpunkt spelmissbruk hade förmodligen mått bättre av att ligga kvar i de sparkapital/fonder spelaren hade dem i innan.  

  
Det ska bli intressant att se om spelinspektionen tar med sig detta i sin utvärdering.  
 
Sen är det såklart svårt när det inte finns ett internationellt register där spelsidorna kan ta del av varandras spelare och hur mycket de förlorar och vinner totalt. Vi läste ett förslag om det men att det var svårt att genomföra om det ens gick.   
 
Ett annat förslag vi läste om var att man inte skulle få vara inne på spelsajten om man inte spelade. Visst är det missgynnande för statistiken (tid du spenderar på sidan), men tycker det är oerhört synd om det skulle gå igenom. Som pokerspelare vill man följa stora event och finaler utan att behöva spela.   
 
Gällande olicensierade spelsidor har vi ett annat problem och Poker.se delade nyligen en läsvärd text om det. . 
https://poker.se/nyhet/77967800/kan-man-spela-pa-olicensierade-sajter 

GGpoker (ej licensierad) ligger i topp den 7/10 på pokerscout.com. Där mäter man aktiva spelare på diverse pokersajter och vi har sett flera resultat från GGpoker och WSOP på The Hendon Mob från svenskar.  

 
Åtgärder vi tror mer på än en 5 000kr begränsning. 
 
 
·Bryt ut pokern från kasinospelen i begränsningen.  
 
·Förbud mot spelreklam under hela begränsnings-perioden. Spelinspektionen gjorde en fin sommarkampanj gällande spelpaus i somras. Varför inte fortsätta kontinuerligt?  

  
·Tillåta kreditupplysningar.

 

-Se över snabba SMS lån och bolag som lånar ut pengar.
 
·Utöka spelpaus så att både spelaren och alla licensierade sidorna kan se både den sammanlagda vinst/förlusten på spelaren från alla sajter och på själva sajten. Hästjobb dock att få till! 
 
·Fortsätta förmedla information till befolkningen kontinuerligt hur man kan hjälpa och se symtom på spelmissbruk.

 

-För spelare: Krav på självtest en gång i månaden- det skadar ingen som spelar att fundera över sitt spelande.
 
·Upplys befolkningen och spelare på hur man kan ifrågasätta när spelare vill låna pengar.  Spelmissbrukare är experter på att ljuga om var pengarna ska gå. Som exempel: Betala räkningen själv för spelaren istället för att skicka pengar. 
 
·Jobba fram ett mer gemensamt synsätt på hjälpsamtal/mail ifall spelsajten ser en ökad aktivitet hos individen, men låt spelaren kunna förklara sig och bevisa att han har råd att spela.  
 
·Krav på att spelsajterna veckovis ger ut information om spelansvar via deras sociala kanaler.   
 
·Erbjud spelare i riskzonen eller missbrukare en förmyndare som hanterar deras ekonomi. Om staten måste betala för hjälp kanske det borde vara en standard? 
 
·Större förlustbegränsning på riskspel där du kan förlora pengar snabbt, framförallt för riskspelare. Det var det ända vi tyckte var bra med begränsningen. (Maxförlusten var satt till 5 000kr på spelautomater) 
 
·Tillsätt utredare för varje spel istället för en generell utvärdering. Detta för en bättre inblick och förståelse för hur exempelvis poker fungerar.  
 
·Regelbundna omsorgsmail vid insättningar och högre spelbegränsningar (sätt dina gränser) från alla licensierade sajter.  

 
Hur illa har begränsningen egentligen påverkat svensk poker? Kommer pokersajterna ens vilja stanna kvar/köpa ny licens i Sverige efter allt ludd? För pokerns skull, läggs hoppet till ett bättre beslut 2021! 

  
Linda Kinhult och Olof Haglund 

Kommentera

  • Hej, sent, Men hallå Linda? Vi får hoppas att du har ett annat arbete nu.

    Trevlig helg!

    #1
    Tapio
    2022-08-27 07:07:01
  • Sedan kan jag tycka att det är skrämmande att en anställd på CC GBG har så liten kunskap om vad spelmissbruk innebär och kan föra med sig. Och varför uttala sig tillsammans med en professionell spelare? Blir väldigt märkligt och är det verkligen sanktionerat av CC? Förvånad är jag tyvärr inte. Under de åtta år som jag besökte CC GBG ställdes väldigt få frågor till pokerspelare som uppenbarligen var problemspelare varav jag själv en av dessa. Man kunde mest troligt se på en mils avstånd att jag inte mådde bra utan bara var där för att stilla spelbegäret. Är de anställda så miljöskadade att de är helt avtrubbade eller är det utbildningen som har fel fokus?

    #2
    Andreas Bergman
    2021-01-05 16:44:33
  • Jim - du får nog bredda tänket en hel del. Bara för att du tillhör en av försvinnande få vinnande spelare som därmed inte behöver oroa dig för de förluster som är vardag för en spelmissbrukare innebär inte det att andra klarar av att spela sunt. Du tillhör dem som under många, många år tjänat bra med flis på pokern. Får du aldrig nog? Är det ett måste att spela pengar av folk i all evighet? Sen måste jag säga att spelmissbruk inte bara handlar om pengar. Det handlar även om vad man gör av sitt liv i förhållande till nära och kära där barnen ofta kommer i kläm för att mamma och pappa är upptagna med att spela Och hur utvecklade är det egentligen att spela poker. Möjligen live om man har tur att hamna på ett bord med intressanta människor. Men skall vi vara ärliga så är det i mångt och mycket samma personer som frekventerar CC´s pokerrum. Det finns en påtaglig yrkesskada både bland personal och spelare. .

    #3
    Andreas Bergman
    2021-01-05 15:56:05
  • Touché Herr Schenkenberg!

    Nätcasino och nätpoker är två snabba spel där det kan gå helvete mycket snabbt. Dybbans bull om skicklighetsspel i förhållande till nätcasiono håller inte som argument. Faktum är att professionella pokerspelare som Dybban resonerar precis lika själviskt som spelbolagen och deras vidriga VIP-manager. Att sko sig på andras olycka är ingen bra markör när det gäller solidaritet och empati.

    #4
    Andreas Bergman
    2021-01-05 15:47:29
  • Det är inte relevant för samhället hur ekosystemet ser ut för en handfull personer som kallar sig "pokerproffs".
    Hur det blir om "lejonet" går ner i pyramiden exempelvis.

    Andelen pokerproffs har inte med beslutet att göra och inget är riktat emot oss som livnär sig på pokern.
    Det är ingen mänsklig rättighet att kunna ha en edge på och tjäna pengar på pokerspel.
    Det har liksom inte med detta beslut att göra.

    Självklart håller jag med dig om att poker borde separeras från casino-spel.
    Men nackdelen med det är å andra sidan att pokern i så fall inte ska vara skattefri
    i Sverige längre. Det kan du ju börja propagera för om du vill, men 30% skatt utan avdrag mellan sajter osv är ju inte så kul det heller.

    Den stora anledningen till att pokerproffs kommer i kläm och inte tas särskild hänsyn till i sånn här fall , är väl helt uppenbar -

    Pokerproffs bidrar inte med någonting viktigt. Är försvinnande få. Och samhället har inte någon nytta av att lägga oproportionerliga resurser på att förstå hur
    pokerproffsets situatoin blir.

    Sedan listar du massa hypoteser om hur anhöriga och samhället ska hjälpa spelmissbrukare.
    Jag tror du kan vara säker på att beslutsfattarna baserat sin beslut på vetenskap, även om det inte ser så intuitivt ut i dina ögon.
    Hade du gått igenom några hudnra akademiska rapporter och sedan lagt till din egen empiri och erfarenhet så kanske du hade kunnat tillhöra något.
    Men annars är nog lite ödmjukhet på sin plats när det gäller hur anhöriga ska häjlpa missbrukar och dylikt.
    Det är knappast så enkelt som du får det att låta som.

    "Att betala räkningen istället för att skicka pengar". LOL. tror du dom slutar ljuga där då eller?
    Oavsett är det en liten detalj bara.

    5000-gränsen kan nog ha ökat tröskeln för många som behöver tänka till lite extra mellan varje ny insättning och konto dom skapar.
    Fungerar det inte så borde dom ju självkalrt ta till ÄNNU hårdare förbud.

    Så det är väl bäst att hoppas att detta fått en bra effekt, för oss pokerproffs skull alltså.
    Pokern kan försvinna som försörjningsmetod, det har man alltid varit beredd på och det är inget konstigt med det.


    #5
    Markus Schenkenberg
    2020-11-29 01:47:14
  • "Under covid-19"...begränsningen har ju varit på tapeten långt innan den skiten dök upp. Så detta är givetvis bara ytterligare en ursäkt till att skapa nån form av diktatur. Oavsett vilken konsument/spelare det är bra eller dåligt för.

    #6
    Martin
    2020-10-20 07:41:54
  • Hej Jimbo, tack för bra synpunkter och diskussion, håller med. Tyvärr kommer vi nog inte ifrån statens kontroll då jag nyligen lyssnade på ett seminarium där Socialförsäkringsministern sa att regeringen anser att det är statens skyldighet att skydda svenska konsumenter på spelmarknaden. Så frågan är då, vad för åtgärder som blir bäst för oss pokerspelare och hur/om vi kan påverka att det drar åt rätt håll. Hela seminariet finns att lyssna på här: https://ufold.uu.se/evenemang/seminarier/hasardspelberoende-under-corona/. Där säger forskningen (vad jag kan utläsa) ingenting om att begränsningen har hjälpt under Covid-19, så hoppas verkligen att de tar till sig forskningen på rätt sätt när nya beslut ska fattas. Att bara släppa och gå vidare känns lite tråkigt ;), Så för att komma dit vi vill tycker jag att fler måste ta pennan till hand och skriva till spelinspektionen och även delta i spelundersökningar för forskningen så att de kan förstå bättre. Gör vi inte det kommer vi fortsätta gnälla åt alla "dåliga" beslut som fattas och ingenting kommer förändras.

    #7
    Linda Kinhult
    2020-10-14 21:57:32
  • Hej Linda & Olof!

    Gott att ni ser det meningslösa i denna ”begränsning” som inte gör någon som helst nytta.
    Många bra förslag ser jag också.

    Den gör faktiskt mer skada för pokerspelare som lämnar de licensierade företagen för att det
    inte går att spela på en sida om man inte har insatt sedan tidigare.

    Jag är av övertygelsen att det största problemet med folk som spelar för mycket kommer man
    inte att kunna bli av med, men man kan begränsa möjligheterna att de sätter sig i skuldfällan.
    Kreditbolag som ingen håller ansvarig för att folk är skyldiga mer än de skulle rimligen kunna betala. Där måste faktiskt staten och kreditinstituten hitta ett bättre system för att förhindra överbelåning.

    Jag tycker av princip inte staten eller spelbolag ska lägga sig i vad folk gör för pengar de tjänar. Så jag tror inte på ökad kontroll för jag hade velat svara på frågor som jag vore inte kapabel att ta vara på mig själv. Jag vet många som rent av blir förbannande när det inträffar.

    Svensk poker har blivit mycket sargat de sista åren med begränsade siteval, ingen rakeback och nu denna begränsning.

    Tyvärr ser jag ingen ljusning de närmaste åren utan jag tror att regeringen kommer säga att begränsningarna har fungerat genom att visa hur spelandet gått ner på sidorna utan att tänka på orsaken. Bara klappa sig själva på axeln och gå vidare i livet.

    #8
    Jimbo
    2020-10-13 21:53:54
  • Så är det nog Tomten. Tack!

    #9
    Linda Kinhult
    2020-10-09 23:21:03
  • Björn är förmodligen en tomte som verkligen inte har koll på läget som är just nu för oss pokerspelare!

    Kör hårt Linda 

    #10
    Tomten
    2020-10-09 21:39:22
  • Hej.
    Det är ett känsligt ämne och var och en har rätt till sina åsikter men utveckla gärna hur du tänker
    och få till en vettig diskussion istället.
    Påhopp och kommentarer som inte tillför något kommer tas bort.
    Linda har många år i branschen men detta är hennes privata blogg och Olof är en av de framgångsrikaste pokerspelarna vi har haft
    så det är nog bättre att vi försöker dra åt samma håll, även om man har olika åsikter.
    /Per

    #11
    Per Andersson
    2020-10-09 20:42:02
  • Hej Peter. Jag förstår din frustration och håller delvis med. Jag är själv inte något fan av den kontroll staten vill ha över enskilda individer, men poängen med hela begränsningen är ju att minska spelmissbruk under COVID-19. Vi anser att reglerna just nu inte fyller den funktionen och att våra förlag hade gjort det bättre för både pokern och folk med spelproblem.. Jag anser även att har man inget att dölja så skadar det inte att spelsajter gör kreditupplysningar. Det görs ju i många andra mindre väsentliga ärenden. Om du har en annan åsikt än oss, så är det helt okej. Agree to disagree. Men sig inte åt oss att vi inte ska ventilera våra åsikter. Om man inte får göra det då är vi på väg åt helt fel håll. Skriv inte heller "vi" när det är din enskilda åsikt.

    #12
    Linda Kinhult
    2020-10-09 20:03:11
  • Hej Björn. Jag skriver detta som privatperson och pokerspelare så förstår inte grejen med att du tar upp SVS och CC i detta. Detta handlar dessutom om online poker som är något jag kan spela. Det är regeringen som beslutat om begränsningen utan att ens ta till sig branschens/ licenstagarnas (som SVS och CC också är) remisser. Vi behöver inte ha samma åsikter men att bara skriva att något är idiotiskt skapar ingen diskussion hur man kan göra på ett bättre sätt, du behöver inte vara otrevlig i tonen för det.

    #13
    Linda Kinhult
    2020-10-09 19:36:04
  • Underbart att du som sitter i knä på SvS och Casino Cosmopol kommer med dessa idiotiska förslag.

    #14
    Björn
    2020-10-09 15:52:02
  • Du skrivet emot spelbegränsningarna men rekommenderar sedan kreditupplysningar, självtestkrav och förmyndare vad fan snackar du om?! Det är statens kontrollmani som lett till den här skiten från första början vi vill INTE ha samma skit i en annan förpackning!
    Sluta skriv dessa idiotiska "förbättringar" där man fortsätter kontrolleras hela jävla tiden du är en fiende till pokern.

    #15
    Peter
    2020-10-08 22:21:09

Linda Kinhults Pokerblogg

Linda Kinhult

Pokern kom in i Lindas liv när hon påbörjade sitt arbete som dealer på Casino Cosmopol i Göteborg 2002. Numer dock som Headbrush med ett specialansvar över Göteborgs Poker-event. Som person är hon driven och är med och försöker utveckla poker och poker-event i Sverige med sitt engagemang, trend och nytänkande. Genom att aktivt resa världen runt på olika pokerevent skaffar hon sig även erfarenheter från en spelares perspektiv. En glad hobbyspelare som önskar alla gott och jobbar för ett mer snällt och sammansvetsat pokersverige.

Topp 5

De bästa pokerrummen

Sveriges bästa

Pokerbloggare

Sveriges bästa pokerrum & bonusar

  • Bäst
    Ingen bonus
    Paf Poker
    18+ Regler och villkor gäller. Spela ansvarsfullt. spelpaus.se
  • Populär
    Ingen bonus
    Coolbet Poker
  • Klassisk
    4 HexaPro-biljetter (20 kr/st)
    Unibet Poker
    18+ Spela ansvarsfullt: www.stodlinjen.se. Regler & villkor gäller.