Sören Lundgrens Pokerblogg

Tuffa tider

Jag vill berätta en historia om en kille som heter Tommy.
Tommy är snart 30 år och jobbar som säljare på ett sportföretag. Han är i dessa dagar både arg och desperat, för hans företag har det tufft. De tappar kunder, och Tommy som jobbar på provision har det tufft att få det att gå runt. För bara några år sedan var det sång och dans, det var lukrativt på marknaden och pengarna strömmade in. Men nu är det alltså kämpigt. Tommy är frustrerad.
När Tommy kommer in till kontoret på morgonen, så beger han sig till genast till fikarummet för den rutinmässiga morgonfikan. Där i det stora, väl tilltagna personalrummet möts alla säljare då och då under dagen, men just på morgonen så kommer alla in en efter en och man snackar alltid skit en stund. Dessutom dyker kontorsflickorna upp för en kopp te, och det är ju alltid trevligt. Cheferna är såklart också sugna på en kopp kaffe, även om de oftast bara dyker upp och tar med sig en kopp till sitt kontor. Morgonfikan är alltid trevlig. Tycker Tommy.
På senare tid, i samma takt som försäljningssiffrorna har dalat, så har också Tommy´s rykte dalat. Och han har sig själv att skylla. Tommy är nämligen en riktig skvaller-kärring. Och han är oftast rå och hård i sitt ordval. När han har det tufft säljmässigt så går det ut över andra på kontoret. Nyligen slutade hela 3st säljare av just den anledningen - de orkade inte med Tommy. När dessutom konkurrenterna inom sportbranchen erbjöd ett trevligare jobb så gick 3 på en gång. Ingen vill dock säga rakt ut vad de tycker, men det lär bli fler som byter jobb framöver.
De nya säljarna är på gott humör. Unga och hungriga. Chefen anställde 2st killar och 2st tjejer, och de kan knappt vänta på att dagen ska börja. De är föga vetandes om att bakom deras rygg snackar Tommy redan skit om dem. Han är sån, den gode Tommy. Istället för att uppmuntra och ge stöd, så gör han narr av sina nya kollegor. Mest bakom ryggen, men just denna morgonen sätter Tommy upp en lapp på anslagstavlan, som helt öppet retar unga säljare och dess arbete. En av tjejerna tar väldigt illa upp, och hon lär inte bli långvarig på jobbet. Tyvärr. Men kanske är det en plan som Tommy har. Han gillar inte konkurrens.
Senaste tiden har skattemyndigheterna ändrat reglerna för de sportartiklar som Tommy´s företag säljer. Tommy får klagomål från missnöjda kunder nästan dagligen numera. Och de har haft problem med diverse returer och fel-leveranser. Så idag har Tommy bestämt sig för att spendera dagen på kundtjänst. Han skyndar sig snabbt ut från fikarummet, och han låtsas inte som han hör tisslet och tasslet bakom honom. Men han hör, fast han bryr sig inte ett skvatt. Han är ju Tommy, storsäljaren.
Så fort någon ringer så är Tommy först med att lyfta luren. Och det är pinsamt hur han håller låda. Kunden får antingen en utskällning för att de frågar om råd, eller så får de ett rått skratt i luren. Hur kan de vara så dumma att de ringer kundtjänst? De fattar ju totalt ingenting! Sluta gnäll, köp mer istället!
Tommy går på som en ångvält.
Detta agerande har pågått ett bra tag, och när chefen till slut får reda på det hela så får Tommy sparken. Inte mer än rätt. Det ryktas om flera storkunder som numera spelar boll eller cyklar på helt andra märken och produkter. En efterföljande undersökning visar att flera helt enkelt bytt sport helt, och sökt sig till nya nöjen på sin fritid.
Tommy fattar ingenting.
...
Känner du igen scenariot? Vad skulle du gjort om du vore chef för företaget? Skulle du tolerera Tommy´s uppförande? Tror du hans tuffa attityd lockar fler kunder? Eller skulle du försöka göra reklam på ett bättre sätt, med en mer mjukare framtoning? Tror du att du får behålla dina bästa lojala medarbetare, eller försvinner de till andra företag, precis som Tommy´s kunder?
I tuffa tider som dessa, skulle du satsa på en glad marknadsföringskampanj för att locka kunder, eller skulle du surt sitta och gnälla i ett hörn, “Det var bättre förr”? Om du var säljaren, chefen, kundtjänst eller kontorsarbetare, skulle du göra allt för att få ditt företag att klara sig, trots dalande siffror?
Jag tänkte väl det.
Gå ut i hallen, eller till toaletten. Hitta närmsta spegel och kika på dig själv.
Det är du som är Tommy. Du jobbar på ditt egna företag. 

Tommy Poker AB.

Kommentera

  • Tommy är för egocentrerad för att kunna ta till sig fakta och vad andra säger, vilket resulterar i att Tommy aldrig kommer avancera karriärsmässigt samt få en ledande roll.
    Arrogansen och drygheten är något Tommy får jobba med men han måste få den feedbacken av sin omgivning. Inte bara av sin chef.

    Kanske Tommy tar tills sig detta och ändrar attityd. Förmodligen fortsätter Tommy med sitt beteende och skyller på alla andra när Tommys polare undrar varför han är så illa omtyckt eller fick sparken. Håller med Nick att låt dig slås ner av negativa krafter som gör sig lustig på din bekostnad, utan fortsätt skriv här. En tänkvärd historia som vi alla bör ta till oss.

    #1
    Hans R
    2015-09-30 08:54:30
  • Hamza
    Tackar för länken. Har dock svårt att förstå vad den ger Tommy för svar?

    Antar att du förstås syftar på diskussionen om vem som ligger bakom 9/11.

    #2
    SorenLundgren
    2015-09-29 20:58:03
  • Kanske kan du finna några svar i denna länk.

    https://www.youtube.com/watch?v=wD7XyTqhDGA

    Mvh.

    #3
    Hamza
    2015-09-29 14:52:34
  • Klockrent Sören! :-)

    Fortsätt skriva om ditt liv, poker, Nevada, det du brinner för! Låt dig inte slås ner av negativa krafter! Din blogg är mycket uppskattad!

    När det gäller Tommy.. I min värld så hade jag konfronterat Tommy med problematiken. Han skulle fått möjligheten att be om ursäkt inför övrig personal och en chans att ändra sitt beteende och därav förhoppningsvis växa som människa.

    Fokus i firman skulle den närmaste tiden ligga på de värdegrunder som verksamheten grundats på - Först när alla medarbetare aktivt har tagit del i diskussionen och accepterat firmans värdegrunder kan man på ett trovärdigt sätt bygga upp nya kundrelationer.

    "Clients do not come first..,
    Employees come first!
    If you take care of your employees, the will take care of your clients.."
    // Sir Richard Branson

    #4
    Nick
    2015-09-28 13:46:41

Sören Lundgrens Pokerblogg

Sören Lundgren

Sören är en erfaren skribent inom pokervärlden och kom till pokerns hemstad Las Vegas redan för nio år sedan. Därifrån bloggar han om sitt vardagsliv som svensk i USA, sitt egna pokerspel på de lokala kasinona i sin närhet, samt sjävklart ett och annat galet Vegas-skvaller.

Topp 5

De bästa pokerrummen

Sveriges bästa

Pokerbloggare

Sveriges bästa pokerrum & bonusar

  • Bäst
    Freerolls
    Paf Poker
    18+ Regler och villkor gäller. Spela ansvarsfullt. spelpaus.se
  • Populär
    Ingen bonus
    Coolbet Poker
  • Klassisk
    4 HexaPro-biljetter (20 kr/st)
    Unibet Poker
    18+ Spela ansvarsfullt: www.stodlinjen.se. Regler & villkor gäller.