psepro_thorsons medlemsblogg

Highstakes poker, och grattis brorsan!

 
Söndag...
Igår hände något mycket skoj faktiskt. Brorsan vann VM i poker..
Varbergs Mästerskapen :p
Mycket kul att han fick ha lite medflyt och få utdelning för bra spel. Vart 25 spelare som ställde upp, och efter lite "pepptalk" kvällen innan över msn så var det mycket kul att han gick och vann, kan faktiskt glädja mig mer åt det än om jag själv skulle vinna något stort. Alltid extra roligt när någon som står en väldigt nära gör något bra eller vinner något. Så stort grattis.
Själv så var det en slapp dag igår, efter alldeles för många Vodka Redbull i fredags. Måste lära mig dra ner på Redbullen, går inte att sova sen på natten. Inte bra för kroppen att dricka 10-15 redbull på en dag, lär väll vara extremt dåligt förmodligen. Måste trappa ner på det där.. Men men, igår var det en slappar dag, blev travet på storbilds tv, med lite god mat etc hos några polare, och sedan middag och tv kväll.
Har kollat igenom nya säsongens 3 delar av highstakes poker (5), och tror att ett nytt släpps imorgon, måste säga att dom spelar mkt konstigt denna säsongen. Doyle och Greenstein spelar bara super tight, Negreanu vet jag inte vad det hänt med, han ger alldeles för mkt tells enligt mitt tycke, och en hand mellan Greenstein, Eastgate, och Dwan så händer nåt helt osant. Durr kommer undan med ett spel som inte ska komma undan med 1 på 1000 ens. Greenstein höjer preflopp från utg tror jag det va och 7 man ser floppen totalt kanske var det 8. Floppen kom 10-2-2 rainbow, Greenstein betar ut 10k Durr som sitter rakt efter höjer till 37k alla foldar till Eastgate som sitter sist med 4-2 off suit och han synar 37k, Greenstein synar också 27k  till med AA. Turn kommer en blank 7 G-stein checkar Durr betar 105k, nu foldar Eastgate vilket är för mig totalt totalt totalt obegripligt. Asså det är rent ut sagt otroligt dåligt, har sett det ett par gånger nu och fattar fan inte, undrar vad han tänker. Nu är det över till Greinstein som efter ett tag också bestämmer sig för att folda, lika obegripligt det för när Eastgate foldat måste han ställa in mot Durr.

LOL?   Peter Eastgate, Barry Greenstein, Tom "Durr"Dwan.
Asså potten kan vara det sjukaste jag någonsin sett i ett cashgame, och Eastgate och Greenstein spelar uppenbarligen alldeles för högt för vad dom borde, för spelar man på en nivå man är bekväm på så spelar man inte på detta sättet.
Jag menar Greinstein höjer upp utg och han är den tightaste spelaren i det gamet, den överlägset tightaste, Durr synar nu direkt efter och, okej Durr spelar många händer  men han är inte dum, han vet att Barry har en mkt bra hand när han höjer och särskilt när det är från "under the gun" (utg-första pottitionen efter blindarna) han synar inte med händer som k2 q2 och nedåt, okej eventuellt så kan Durr syna med A2 suited. Men det finns bara en A2 suited som kan ha träffat triss då Greinstein blockar den ena suiten, med ett av sina A, och med tanke på Eastgates över syn på floppen så måste även Barry inse att Eastgate förmodligen hade en 2a, vad kan man annars syna 37k på floppen med kallt i en 8 vägs pott?? efter raise och reraise, när man inte har lagt en dollar i potten. Så när nu Eastgate enligt mitt tycke gjort en extremt dålig fold på turn så finns inte fold för Greenstein. Vad kan han vara slagen av? Det finns bara en hand och det är den sista A2suited som finns ledig i leken, och okej har nu Durr denna handen så grattis! Då får väll barry gå bust i den handen och köpa in nya chips. Det är ju ett cashgame, om man är rädd för en ändå hand som eventuellt kan slå en i varje pott så får man sluta spela poker, jag menar ska man ha AA och floppen är A-3-3 och man ska folda för att man är rädd för 3 3 som kan slå än,det är precis samma sak, det är ju totalt absurt. Durr betar inte 105 k på turn med TT och är inte ens säker på att han betar så mkt där A2 suited, dessutom vad är oddsen om man har AA och det det ligger 2 2or på bordet och man kan vara rätt säker på att Eastgate har en 2a, att den andra ska ha A2? Just precis A2, det måste vara max en på 100, och okej då är det 1% chans att man torskar då får man väll köpa in nya chips?? om man råkar ut för den 1%arn. Det är juh ändå ett cashgame, inte en turnering där man är ute om man har fel. Kan man inte spela avslappnat nog så spelar man för högt och då ska man inte spela, det är bättre att inte spela än att spela osanolikt dåligt och fiskigt.
Sen får man juh ändå lägga till i Barrys sits att Durr är en jätte aggresiv spelare och älskar att bluffa, det är en annan sak om en super tight spelare skulle betat, är helt ärligt totalt mållös. Jag menar om Jesus Fergusson eller någon annan super tight spelare hade spelat handen på samma sätt så kanske ev kan man folda i Barrys och Eastgates sits, för Jesus skulle aldrig bluffa på det sättet, men Durr han är juh känd för att vara super aggro och känd för att älska att bluffa, det måste man ju också räkna in.
Vad sen Eastgate pysslar med har jag faktiskt ingen aning om, han vet ju att Barry aldrig aldrig aldrig kan ha en 2a, för han är jätte tight och skulle aldrig spela en hand som innehåller en 2a under the gun, möjligtvis 2 2or, men efter som eastgate har en så är det inte möjligt om inte leken plötsligt innehåller 5 2or eller "flygande" 2or. Kanske finns det även flygande rosa elefanter i lokalen?
Så Eastgate behöver bara vara rädd för Durr, och vad ska han egentligen ha? A2 då? Asså det finns inte. Fattar helt ärligt inte hur dom tänker, det är totalt, totalt obegripligt.
Jag vet att det alltid är enklare att säga när man ser det på tv än när man själv sitter vid bordet, dom flesta händer är så, men just denna handen är något annat.
All respekt till Durr som faktiskt är den ändå jag tkr spelat bra hittills i säsong 5, han och Benjamine. Men även Durr har fått för mkt cred för detta spelet, för under normala omständigheter eller runt 999 ggr av 1000 så är hans bet på 105k totalt död, men på nåt konstigt sätt så kom han undan med den nu och det är enbart för att dom andra 2 i potten spelade "kriminellt" dåligt.
Om man ser till potten så spelar Eastgate och Barry i ett game dom inte är bekväma, varför då spela? Durr däremot tycker jag spelar mkt bra och han är orädd, han är juh såklart en mkt stor bankrulle och är van vid stora potter, men just denna potten tycker jag egentligen va Tom Dwans största misstag men han kom ju undan med det för att dom andra 2 spelade sjukt dåligt.
Om man nu är "scared" money och inte vågar spela varför vill man då vara med i highstakes poker? Kan lova att dom inte hade foldat en gång på 10 000 om blindarna varit lägre. Det är bara totalt obegripligt. Tycker egentligen Durr spelar potten halvkallt med som riskerar så mkt pengar i en 8 vägs pott med topp par, han måste ju också inse att Eastgate förmodligen har en 2a, och att han aldrig kommer få honom att folda tillräckligt många gånger för att det ska vara en vinstgivande bet. även om han tror att eastgate kommer folda en 2a 2ggr av10 så är ju spelet kallt, för 8ggr av 10 förlorar han beten på 105 k och dom andra 3 vinner han potten på 130k om då måste han även få greenstein att folda bakom. Mkt mkt weird..
Så summeringen är: extremt dåligt spel av Greenstein och Eastgate i min ögon, och deras dåliga spel får Durrs spel att se bra ut, för egentligen är den beten mkt kall med.
Normalt sätt gillar jag inte att såga andras spel, men detta är en öppen show på tv, och då får man räkna med det. Och just denna potten är så "unreal" sjukt dåligt spel att jag va tvungen att ta upp det här.
Sen kanske många tycker att Durrs spel är bra osv, det är helt okej jag respekterar dom med en annan åsikt, men jag tycker faktiskt att alla 3 spelade potten otroligt dåligt. Men kanske sämst Eastgate och Greenstein då..
Tyck gärna till vad ni själva tycker. Bara att lämna en kommentar..
Nu ska jag ta en tidig middag och sedan blir det nog Sunday warm up på Pokerstars, och eventuellt även Million lite senare får så hur sugen jag är.
Lycka till till alla söndags grinders..
William.

Kommentera

  • Håller bara med dig halvt och måste försvara Eastgate. Barry har ju spelat supertight och när han synar Durrs raise på floppen efter Eastgate så är det mycket möjligt att Barry sitter med 1010. Eastgate som har $500k framför sig gör därför inte en dåligt spel, hade han agerat efter Barry tror jag han hade synat alla dagar mot durr.
    Däremot måste Barry fått hjärnfrossa som synar floppen och sen foldar efter att Eastgate lagt sig

    #1
    Pokerchallenge
    2009-03-24 22:14:10
  • Nej man kan inte ta bort varken TT eller A2 helt men chansen är så ltien att det är jätte EV+ att syna både för Eastgate och sedan för Greenstein när East foldat.

    Givetvis kan man inte veta vad dom har när dom betar. Men om floppen kommer tec T J Q i hjärter och någon har AK hjärter så kär dom ju inte beta all in eller?

    Därför kan man ofta ta bort royal om nån betar all in eller extremt mkt.. I Durrs fall här så betar han oftast mindre och han har TT. Och dessutom är chansen så liten oavsett bet. Det är ju bara att syna och dom gångerna det verkligen är TT så grattis då får dom väll reloda. Det är ju trots allt ett cashgame. Ska dom aldrig spela en pott då? Då kan dom ju lika gärna sluta med poker. Det är vad jag menar. Durr är bra men han reresenterar inget i denna handen.

    Han gör ett dåligt spel och kommer undan med det för dom andra är scared money .. vi säger att 10 ggr på 500 har durr TT i ett sådant läge, av dom 10 ggrna kommer han beta så mkt som 105 k max en gång.. Har han TT så vill han beta en lagom bet som han kan få action av från en bredare range..
    Jag förstår hur ni tänker men är helt av åsikten att ni tänker fel.

    W.

    #2
    William
    2009-03-23 17:15:03
  • ok william såg inte att du gjort en till kommentar...jag tycker inte man kan plocka ur 10or ur ens spelares range bara för han betar mer el mindre..spelare på dessa nivåer är tillräckligt bra för att standardisera sina betsizes givet olika flopptexturer...och en mindre/el större bet behöver verkligen inte vara nånting man kan exploatera rakt av..

    Dock håller jag med om att barrys spel är kasst..hans hand är faceupp hela vägen och de borde han tänkt på redan på flopp..

    #3
    jeppish
    2009-03-23 13:17:49
  • handlar ju inget om att vara scared money...det ser ut som eastgate har en 2a när han kallsynar flopp och han förväntar sig därför inte att durrr ska bluffa i detta läget...att kall3beta flopp i Eastgates läge hade varit kasst, han får som regel aldrig action av sämre händer..
    säger inte att folden är bra men glömm inte bort att durrr har 2 kombos av 10s också..

    #4
    jeppish
    2009-03-23 13:09:36
  • Bra skrivit William. Jag håller med dig till fullo, förstår bara inte Eastgates kallsyn om sen tänker folda turn när den är blank. Man ska respektera durr också, för han kör inte över nätet utan skills men i den här handen så var det ett självklart ställ från båda så som handen spelades. Får passa på att gratta din brorsa till vm titeln och lycka till ute på touren?

    #5
    Majstro87
    2009-03-23 04:52:25
  • durr kan inte ha a2 suited i hjärter menar jag. skrev lite snabbt men ni fattar nog vad jag menar..

    W.

    #6
    William
    2009-03-23 01:15:41
  • stora beten på turn menade jag i föregående inlägg. Har han TT där så grattis, då får man väll göra inköp. Vågar man itne spela poker så spelar man för högt.

    #7
    William
    2009-03-23 01:13:52
  • Håller med lite grann. Men däremot så är eastgates hand inte AT lr JJ. Eastgate vet som alla andra som lirar att Greenstein inte höjer utg och continueation betar floppen om han inet har en monster. AT och JJ har 0% value när det är 37300 att syna i en pott han inte lagt in en krona i. så eastgate hade passat dom händerna.

    Givetvis kan durr ha TT. Men man kan itne tänka så i ett cash game i varje pott. Vadå så om Durr har TT ska han va rädd att någon har 22 för 4tal och folda då lr. Det är ju extremt sällan durr verkligen har TT där. Kan ju hända men det är inte ofta och med den stora betan på floppen hade jag inte gett honom TT definitivt inte..

    Har han TT så skulle han betat mindre för att det ska se ut som en bluff, och förhoppningsvis få value av ettt över par från greenstein.. och okej, har han nu TT nån % av gångerna så grattis. Då blev du slagen.. men man kan inte se sådanna spöken. Ska man folda k high flush varje gång man floppar flush om någon raisar än för att han ev kan ha A high flush??? Då kan man ju sluta spela poker. Lr ska man folda KK preflop vrje gång man blir reraisad för att dom eventuellt har AA? Nej håller inte alls med där.. Okej jag kan hålla med om att durr skulle kunna ha 2 3 suited eller 2 4 suited. Men om durr hade haft det så hade han själv varit rädd att han va i kicker problems mot eastgate och jag tror itne han hade betat så mkt nångng han hade haft en tvåa. Dessutom är han i så tidig potition. Så tror han hade foldat många av dessa suited conecters 2 or. A2 suited är möjlig. Men det finns bara en A2 suited kvar då grenstein har hjärter A. Så eastgate kan inte ha A 2 suited i hjärter. Så då måste han ha sista 2an med suited a. durr skulel aldrig syna en raise från greensteins utg raise med a2 off aldrig inte från utg +1 TT är möjligt men det är väldigt liten chans efter den stora betane på turn. Överdrivet tom så är det max max max 10 % chans durr har TT jag skulle säga 1% men om vi säger 10%. då förlorar greenstein sina 200k dom 10 gångerna på 100 och dom andra 90 av 100 så vinner han 105+105+130 som v potten innan durr betade 105 k. asså xtremt över value oavsett..

    Dett är ett cashgame inte en turnering. När east gate foldar så måste greenstein spela handen det är 100% spelar man inte där så spelar man för högt och är scared money. jag hade köpt folden om floppen var TT 2 istället. lr TT 7 lr något annat... men i detta läget så är det kriminellt dålig fold tkr jag. alla dessa faktorer plus faktoren att durr ofta bluffa då finns inte fold.. inte ens om man bara räknar hälften av alla faktorer..

    Många har svarat på aftonbladet att durr spelar handen bra. Att han läser deras händer och sedan ska få dom att lägga. Men inte ens om man har röntgen syn och ser deras händer AA och 24 så kan man tycka att det är bra att beta för att få dessa 2 händer att folda finns inte . för man måste ju kunna representera något själv med, det räcker inte att läsa motstnarens händer. Man måste ju kunna representera en hand själv. och durr representerar verkligen ingenting där. i mina ögon är det bara dåligt spel som han kom undan med. I övrigt har jag full respekt för Durrs spel, han är mkt duktigt och en av dom bästa online spelarna som finns just nu, kommer nog bli mkt etablerad live oxå. men denna handen tkr jag att han kom undan med dåligt spel bara..

    Nu blev det ett långt inlägg men men.. hehe..

    William.

    #8
    William
    2009-03-23 01:12:10
  • Håller med dig om att greenstein och eastgate inte verkar tänka direkt logiskt i den handen. Håller dock med ozzyos om att det känns som att du underskattar durrrs range preflop. en typ 24s på durrr är ju inte omöjlig. betten på turn känns ju dock omotiverat stor. jag tror eastgate blir osäker pga det stora stackdjupet mellan han och durrr.

    #9
    Calle
    2009-03-22 22:21:00
  • Tjena. Håller inte riktigt med dig vad gäller handen, jag tror att du sätter durr på en för snäv range preflop. I och med att Barry öppnar så jävla tight och det är så pass djupa (vet inte exakt vad barry och eastgate hade men Ziggy hade 500k och Durrrr täckte honom i nån hand så de lär vara rätt djupa de med) tror jag att Durrrr kan ha typ 2 4s, 2 5s liksom naturligtvis TT och A2s.

    När han raisar Barry på floppen så reppar han ju obv nån av de händerna, och det vet eastgate när han synar. Hans hand blir därför ganska face up, 2 4 blir botten av hans range, möjligt att han kan ha typ JJ eller AT eftersom han vet att durrrr är så aggro. Greensteins syn på flop måste bero på att han tror att durrrrr bluffar mkt och att eastgate kan syna honom väldigt light pga det och att han får ett hyffsat pris.

    När durrrr bettar turn så antar han att greenstein bara synar en turn+riverbet med TT och att han kan pusha eastgate av en hand som JJ, AT eller 2 4 medan han får pisk av A2 och TT. Jag tycker därmed hans bet är klart rimlig, han sitter ju själv på en T vilket som spelar in. I Eastgates läge så blir det svårt. Han slår en bluff enbart, splittar mot 2 4 och förmodligen 2 5 och får stryk av a2 och TT. Han vet att durrrr vet att han ofta har en 2, och kommer durrrr då verkligen försöka bluffa honom när han dessutom har barry att ta hänsyn till. Och tänk om han synar och barry översynar eller pushar. Då är han alltid slagen. Riktigt svårt läge, jag vet inte exakt hur djupa de var, men förmodligen hade han en fin riverbet att se framemot också, tror inte durrrr hade bettat turn annars. Greenstein vet att eastgate kan ha foldat en tvåa, men det är inte säkert tror jag,, som sagt AT och JJ är inte omöjliga. Han vet också att durrrr måste sätta de båda, framförallt eastgate på starka händer. Och som sagt durrrr kan ha 2 4, 2 5, A2, TT tror jag. Igen inget roligt läge och finns inget glasklart svar på vad han ska göra. Han har också en riverbet att ta hänsyn till.

    Jag klandrar ingen av dem för sina folds, men jag kan förstå att folk tycker det ser konstigt ut. En viktig aspekt i handen är att durrrr blockar en T vilket som gör det så mkt osannolikare att nån av de andra har TT, framförallt barry då.

    #10
    Ozzyos
    2009-03-22 21:17:40
  • håller med dig helt om handen!
    när jag såg programmet trodde jag itne mina ögon...
    ingen av barrys eller eastgates händer fattar jag inte...
    Men när eastgate lägger sig känns det knappt som att barry tänker igenom handen,, det är som du säger han får ju gå bust där durrrr som är känd för att bluffa mkt väl kan ha en svag hand

    #11
    tomas
    2009-03-22 20:21:59

psepro_thorsons medlemsblogg

psepro_thorson

William är en av Sveriges mest kända pokerspelare och tillika Svenska Spels ansikte utåt för poker. Som bloggare har han profilerat sig genom att ersätta kravet på konventionell stilism och korrekt svenska med ett högst personligt anslag och en ärlig ton, och är aldrig rädd för att säga vad han tycker.

Topp 5

De bästa pokerrummen

Sveriges bästa

Pokerbloggare

Sveriges bästa pokerrum & bonusar

  • Bäst
    Ingen bonus
    Paf Poker
    18+ Regler och villkor gäller. Spela ansvarsfullt. spelpaus.se
  • Populär
    Ingen bonus
    Coolbet Poker
  • Klassisk
    4 HexaPro-biljetter (20 kr/st)
    Unibet Poker
    18+ Spela ansvarsfullt: www.stodlinjen.se. Regler & villkor gäller.