Strul på Svenska Spel
Körde livestream igår, funkade bra tekniskt, datorn gick en aning på knäna ibland, det var inte lika rappt när man bytte fönster, men i stort sett funkade det bättre tekniskt än väntat.
Och dessutom var det betydligt fler som kollade än vad jag trodde, som mest var det 50 samtidiga tittare. Jag hade inte tid att prata speciellt mycket så spelet på skärmen var det som eventuellt kunde intressera. Kunde chatta lite i pauserna, men jag hade fullt upp med att spela annars.
Gick ganska bra, floppade en hel del set i början. Höll mig kvar både i Ministeken och Söndagssteken, och fick en bra början i 500krs. På PAF blev det en liten mincash i Goldrush, på Pokerstars gick det ganska uselt i de vanliga turneringarna, men jag lyckades klonka ett av de första paketen till SM på Malta i oktober.
Runt 22.40 så blev jag helt plötsligt nedkopplad från Svenska Spel och det tog några minuter efter att jag köat till inloggningen innan jag kom in igen, men sen fungerade det fram till ungefär 23.40 då klienten gick ner en gång till. Kom in igen efter 5 minuter, men då blev jag utkastad igen nästan omedelbart.
Andra gången vid 23.40 så ringde jag Svenska Spels kundtjänst och berättade vad som hänt. När killen jag pratade med märkte att det var många som loggade in blev han lite tagen på sängen, det var inte vanligt att spelarantalet ökade så sent, vilket tydde på att många fler än jag blivit utkastade och försökte logga in igen.
Tredje gången blev jag utkastad för gott, kom inte in igen trots otaliga försök. I chatten på TwitchTV kanalen så fick jag rapporter om hur jag blev bortblindad. Ringde igen till kundtjänst och hörde om de inte skulle stoppa turneringarna, men de sa att det är för få som är drabbade.
Vi var minst två av trettio kvar i Söndagsteken som inte kunde komma in, ungefär samma ratio i de andra turneringarna. Så visst, det drabbade inte alla.
Men då Svenska Spel,trots sina egna regler, väljer att inte stoppa turneringarna för alla, så förväntar jag mig att bli rättvist kompenserad. Jag borde få så mycket betalt som jag skulle fått om turneringen avbröts där och då för alla.
Då skulle jag fått min del av den totala prissumman i förhållande till min markerstapel. Dessutom tappade jag en massa ranking poäng och en chans till riktigt höga placeringar i rankingturneringarna, något som också är värt pengar då man får marker i årsfinalen efter hur många poäng man har i rankingen.
Ringde som sagt och pratade med kundservice några gånger, men fick alltid samma besked: Nej, vi stoppar inte turneringarna, ni är för få.
Återigen, enligt reglerna skall turneringarna stoppas vid problem med systemet. När då SvS väljer att inte stoppa så har de enligt mitt sätt att se det inget annat val än att kompensera de som blir drabbade rejält. Kundtjänst sa att jag skulle skicka ett mejl, jag gjorde det och fick följande svar idag kl 15.00:
"Tyvärr hade vår internetleverantör problem under kvällen vilket drabbade dig och flertalet andra spelare. Alla drabbades dock inte, då det var beroende på vilken internetleverantör spelaren använder sig av.
Jag ersätter dig med 2860 kronor som du ser på ditt spelkonto under tisdagen. Denna summa motsvarar den dubbla insatsen för de turneringar du spelade i.
Rankingpoängen kan vi inte påverka utan de är fördelade efter resultatlistan."
Summan motsvarar inte ens i närheten vad jag skulle fått om turneringarna stoppats och prissumman fördelats på kvarvarande spelare enligt reglerna och ....
Självklart kan de påverka antalet rankingpoäng, kan de verkligen inte det så får de väl helt enkelt se till att ingen får några rankingpoäng för söndagens turneringar.
OM Svenska Spel väljer att låta sina tekniska problem drabba vissa spelare hårdare än andra, har de också en skyldighet att kompensera dessa betydligt frikostigare än annars. Jag har bett dem kontakta mig, jag hoppas de gör det så fort som möjligt.