Gnällspiken
1:a maj.
Arbetarrörelsens högtidsdag.
För mig betyder det slutspel i Globen Cup, då det Enskedelag som tog sig dit saknar spelare, så vårt lag får bidra med några. Vårt eget lag ställde aldrig upp i cupen då det snabbt blev fullt. Det ska bli kul.
Och ikväll är det rankingturneringar på SvS samt en coachingsession så pokertarmen kommer att få sitt. Som alltid när man haft lite framgång så vill man spela mer, men jag tog ledigt två dagar, fanns annat att koncentrera sig på, som fotbollsträningar, valborg m.m.
Men nu till gnället, eller som jag egentligen tycker, konstruktiv kritik;)
SM-Online - Under SM-specialen av Egon och Koivus podcast så tyckte Koivu att det pushats bra för SM Online av ansvariga på SvePoF (http://www.poker.se/proffsbloggar/filter/116043/koivu-oegon.html).
Jag håller inte med. Det är lika många svenskar som spelar på Pokerstars som spelar på Svenska Spel, men ändå blir det övervärde på en mindre garanti än förra året. Svenska Spels SM är mer än dubbelt så stort. Varför?
För de som spelar på Svenska Spel så är det under hela året uppenbart att årets höjdpunkt på SvS är just SM.
Så fort satelliterna dyker upp så är det utskick, det skrivs på forum, och det pushas för det i deras webbtv-program Pokerstudion.
Säga vad man vill om Pokerstars, men SM är för dem inte speciellt stort i sammanhanget, och de lägger inte samma energi som SvS på att öka antalet spelare. SvS försöker skapa en hajp kring sitt SM, Pokerstars verkar lita på sina garantier.
MEN.... det är där förbundet faktiskt har en roll att spela. Man har sålt rätten att anordna SM-Online till Pokerstars, om de inte gjort det, borde de ställt krav på Pokerstars att göra reklam för turneringsserien.
Oavsett så har förbundet fått in pengar och lite av dessa borde gå till att skapa den hajp som krävs för att ett mästerskap online ska bli riktigt lyckat. Förbundet måste se till att var man än kommer som svensk pokerspelare så ska man mötas av reklam för det kommande SM. Se till att det skrivs på forum, talas om i podcasts, webbtv m.m. Att pusha för satellierna är jätteviktigt då de flesta som så småningom spelar ett Main Event inte gärna betalar hela summan ur egen ficka. Det kan ju vara så att jag inte besökt just de platser där de synts. Ingen facebook-sida dedikerad till turneringsserien, som man kan dela och lägga upp nyheter på.
Det är visserligen stor skillnad på att en sajt helt och hållet commitar sig till ett mästerskap som SvS gör, sista månaden inför SM handlar allt bara om SM, eller om det bara är en turneringsserie i mängden, men Pokerstars och förbundet måste bli ännu bättre på att göra SM känt. Kanske hämmades satsningen av att mästerskapet flyttades och kom för tätt inpå det förra, men nu är det ett år kvar till nästa. Vid det laget borde fler vara svältfödda på ett mästerskap än nu, hoppas bara att det blir mer rabalder innan.
Sen gnäll igen på Svenska Spel och deras klient. Till skillnad från SvePofs insatser så är det inte bara så att det behöver förbättras, på SvS så sköts deras utveckling av klienten styvmoderligt och rent ut sagt uruselt.
De har fortfarande inte lyckats rätta sina senaste, för åtminstone turneringspelare, mest irriterande buggar, pausrutans placering,prislistans försvinnande och avslutningsdialogen.
Fick detta svar efter ett inlägg om ovan på pokerforum.nu:http://pokerforum.nu/forum/vriga-pokerpartners/14127-sajt-svenskaspel-se-511.html
"Denna fråga hoppas jag att vi kommer att kunna informera mer om inom kort då vi har en lösning pågång för både pausrutan och även prislistan. Men det är inget datum satt för exakt när detta kommer ut, men förhoppningsvis under maj månad."
Under detta halvår som varit sen några av dessa buggar introducerades ( vissa är ännu äldre) har det inte gått en gång jag varit inne i klienten utan att jag blivit irriterad över någon av dem. Jag har inte märkt att det hänt något annat med klienten förutom att bakgrunden och reklamen ändrats då och då.
Visserligen ligger vinsten på online poker närmare 200 miljoner/år än trehundra nuförtiden, men hur vore det att avsätta en mille av de pengarna och fixa de buggar ni vet irriterar era kunder så fort som möjligt. Det går säkert 100 personer på varje person skriver på ett forum eller hör av sig till er och klagar, som inte hörs men som är missnöjd.
Om jag var ansvarig för pokerklienten på SvS så hade jag, när buggrättningen uppenbarligen inte dök upp i nästa release, ställt mig bakom ansvarig utvecklare hos leverantören och sett till att han inte lämnat sin plats innan problemet är löst. Var och en av de buggarna kan OMÖJLIGEN ta mer än 8h utveckling att rätta. Det är inte "rocket science", det är programmering för i €#&%. Nån måste få tummen ur. Jag hoppas också att det blir under maj månad.