rosjon_pros medlemsblogg

Stockholmsdemokraterna


Borde inte alla lantisar få inflyttningsförbud tills alla riktiga stockholmare fått bostad? För inte kan det väl vara så att Stockholm vinner på all denna inflyttning? Vi borde iallafall göra en bakgrundskoll så att det inte är fel typ av lantisar som flyttar hit. Det byggs ju alldeles för få bostäder och jobben räcker inte till alla, nu räcker det! Det är ju inte ens krig där de kommer ifrån, ekonomiska flyktingar är vad de är. Vi måste se till att alla riktiga stockholmare får jobb och bostad först innan vi kan ta emot fler. 

Egentligen borde vi skicka hem alla lantisar som kommer hit och tar våra bostäder och jobb.

I alla fall skåningarna och gotlänningarna, deras kultur är ju helt annorlunda. Snart är det fan bara Mårten Gås, gutedricka och inte fan kan de snacka svenska heller. De får väl lära sig språket. 

Fler och fler stadsdelar säger nej till lantisar, senast var det Södermalm, som tyckte att nu räcker det, de har redan ett skånskt ghetto runt södra station, vissa kallar det till och med lilla Skåne.

 Och så kommer det hit folk som pluggat i Lund eller Umeå och försöker få jobb. Det är klart att den utbildningen inte håller samma klass som KTH och Universitetet.

Sen kan man ju ifrågasätta om pengar ska tas från Stockholm för att stödja glesbygden. Varför ska vi slava och betala skatt som går till dem, bara för att de inte kan klara sig själva. Robin Hood, nä, ta mig i brasan.

De går ju ändå bara runt och tycker vi är 08-or, de är för fan stockholmsfientliga. Men det går bra och komma hit och utnyttja allt vi har här, då passar det. Lantisar är dessutom klart överrepresenterade bland dem som köper svartkontrakt, vilket gör att en riktig stockholmare inte har en ärlig chans.

Skitsamma om vi alla har rötter nån annanstans från början, nu bor vi ju här, det är ju vårt Stockholm, inte deras. Vi måste ju tänka på oss Stockholmare först och främst. Norrlänningar ska vi inte prata om, de är bara lata och vill ha bidrag. Och finns det nåt jobbigare än Göteborgare och deras "humor". Nej, nu gäller det att stoppa massinflyttningen och bevara vår Stockholmska kultur.

 

 

Kommentera

  • HAHA så jävla klockrent! go go ros

    #1
    sn@k3
    2012-11-25 10:22:45
  • Nämen, jag tror visst det är ett troll på besök

    #2
    Bob hund
    2012-11-25 08:08:14
  • Det räcker med att läsa Rosjons blogg, så förstår man att han är rasist. Han försöker gömma detta faktum bakom något han kallar "satir", men den bruna skjortan lyser igenom. Rosjon är nog en av de här gamla skånerassarna, som försöker att verka PK, men som inte håller hela vägen. När ljuset är släckt, hyllas svastikan. Riktigt äckligt tycker jag.

    #3
    Johannes
    2012-11-24 23:59:23
  • Om det är dubbelmoral och hyckleri om man inte vill bo i Rosengård, varför bor du inte där?

    #4
    Per
    2012-11-24 14:26:39
  • @Ludde såklart du får tycka segregering är dåligt men att samtidigt säga att du själv aldrig skulle bosätta dig i ett "sådant område" är lite hyckleri, tycker jag. Hur ska man bryta segregationen tycker du?
    Förstår att du reagerar när jag pekar ut en grupp som sämre än en annan. Jag menar att vissa behöver mer stöd än andra helt enkelt. Somalier är bara ett exempel på en sådan grupp. Att då placera flera hundra samtidigt i samma område i en liten stad som Borlänge t.ex är dömt att misslyckas på förhand.
    Är det rasistiskt av mig att tycka att alla kommuner i hela landet ska dela på ansvaret? Är det inte lättare att integrera 5 personer i 40 olika kommuner än att integrera 200 i en kommun? Av de nyanlända som kom till Borlänge under förra året var 93 procent från Somalia. Är det något som främjar integration eller är det något som riskerar att skapa ett paralellsamhälle i en del av en liten stad?
    http://www.dalademokraten.se/Borlange/2012/11/08/Skolan-kan-fa-utokat-ansvar/ (i denna artikel pekar man på det som jag tycker är ett stort problem med trångboddhet till skillnad från rosjon)
    Kvotering över hela landet minskar garanterat utanförskapet och främjar integrationen. En klass med 25 barn där 3 ska integreras har större chans att lyckas än en klass med 25 elever där 22 ska integreras. Malmö, Solna och Göteborg har t.ex varit de kommuner/städer som under många år varit de enda som tagit emot ensamkommande flyktingbarn vilket även det visar på ett dolt motstånd i övriga kommuner/städer i landet. "Inte på min gata" har aldrig varit tydligare och är det som är rasistiskt enligt mig. Att hylla något men samtidigt säga att man aldrig frivilligt skulle vilja leva i den vardagen är hyckleri och dubbelmoral.
    @Johannes jag tycker att man under en längre tid framöver ska minska antalet drastiskt och i nämnda städer/kommuner stoppa helt. Börja sprida ut över hela landet för att underlätta integrationen. Ge nämnda kommuner/städer en chans att återhämta sig och på allvar ges en chans att hantera situationen.
    Om det är rasistiskt så får det vara så även om jag fortfarande hävdar att det är realistiskt.

    #5
    Samir
    2012-11-24 09:14:39
  • Johannes, det är väl inte så konstigt om de drar fram rassekortet, du kanske inte tror det, men vissa grejer som sägs här kan uppfattas som väldigt fördomsfulla. Mycket argument som går ut på att flyktingar är snyltare, de är egentligen bara lycksökare. När man sedan pekar ut vissa typer av flyktingar som värre än andra så får ni räkna med att fokus flyttas dit då det är de man reagerar på.

    Sen tycker jag också det är konstigt att man måste välja att bo i ett ghetto för att bli respekterad för sina åsikter, både du och Samir, kör med det tugget. Jag skulle aldrig frivilligt bosätta mig i de områdena, betyder det att jag inte får tycka att segregering är dåligt.

    Själv är jag tveksam, det är för jävligt att man packar i hop folk som man gör i ghetton, samtidigt så tycker jag det är rätt att hjälpa folk som måste fly sitt land. Så, antingen får man satsa mer resurser och pengar så att vi kan ge dom som kommer hit en riktig chans, eller dra ner på antalet. Jag hoppas på det första, för redan nu är det svårt för flyktingar att hitta nånstans att ta vägen. En kompis till mig flydde från Eritrea och hans kommentar till det han läste här var att hur dåliga förhållandena än var när han kom hit, så var de ändå tusen gånger värre i hans hemland.

    #6
    Ludde
    2012-11-24 08:21:03
  • Ja du ser ju själv, Samir. Att ens försöka debattera flyktingpolitik, integration eller segregation, gör att expos hantlangare drar rassekortet snabbare än Lucky Luke.

    #7
    Johannes
    2012-11-24 02:12:58
  • Ja, Samer, med tanke på att det bara är 3 lägre än resten av befolkningen så är det bra. Sov gott.

    #8
    Maciek
    2012-11-23 23:25:39
  • @Maciek, alla har rätt till sin åsikt. Har bara synpunkter på att man hyllar multikulti men bosätter sig i helt andra områden. Imponerande siffror för asylsökande som är den gruppen jag talar om. Låter helt fantastiskt!!
    Jag bor inte i Rsngrd. Är heller inte bitter, faktiskt glad för det mesta =)
    Nu känns allt bättre när jag vet att hälften av alla asylsökande har fast jobb efter 5 år, 63% efter 10 år. Fantastiska siffror!
    Kommer att sova gott i natt ;)

    #9
    Samir
    2012-11-23 22:51:38
  • Verkar som om Samir försöker du tävla om vem som är mest ghetto eller får jag, som inte växte upp i Rosengård inte ha en åsikt? Samir skrev att 90% var arbetslösa efter 7 år och 75% inte kunde svenska. scb säger att 50% var sysselsatta efter 5 år 63% efter 10 år och då är genomsnittet för alla i landet 66%. Synd att du blivit så bitter av din uppväxt i Rosengård men även om det kanske känns så när du bor där så bor de flesta invandrare i Sverige inte i ghetton.

    #10
    Maciek
    2012-11-23 21:10:16
  • En brilliant syn av bluffen, rosjon, trots att den för merparten av oss civiliserade "svenskar" är ganska lättsynad! Tack Zlatans föräldrar m.fl. för att ni valde att flytta till Sverige och göra det lite varmare och matgladare!!! :-)

    Mvh halvdansken

    #11
    CarlZBerg
    2012-11-23 17:20:05
  • Håller med dig. Man borde verkligen sprida ut flyktingarna över hela Europa istället för att Sverige ska ta det största ansvaret. Mitt volontärarbete har inte gjort något för att motverka segregationen och det har jag heller aldrig påstått. Dock har det med all säkerhet hjälp människor på plats och med det stoppat flera flyktingar som annars skulle fått/behövt hjälp här eller någon annanstans i världen.
    Har inte sett korrekta siffror från dig som motbevisar mina.
    Har inte fått svar på vilket ghetto du vuxit upp i, vilken skola där 75% av eleverna behöver extra stöd du gått i, vad du konkret gjort för att motverka segregation. Du undviker att svara på det du vet att du endast snackar om men inte gör något konkret åt.
    Jag är FÖR arbetskraftsinvandring och även för flyktingmottagande enligt kvot men inte det minsta över kvot. Att vi trycker på i EU för en jämnare fördelning av flyktingar i Europa. Jag är för kvotering när det gäller placering av flyktingar i Sverige = Danderyd tar met lika många som Haparanda. Jag är emot EBO-lagen som skapar problem likt de i Dorotea och främjar trångboddhet i redan segregerade områden som Rosengård. Jag är emot sådana som du som bara snackar utan att snickra och undviker svar på frågor som du iofs kanske inte har något svar på och inte hittar svar på Expo´s hemsida.

    #12
    Samir
    2012-11-23 08:29:10
  • @samir Det var inte jag som började med att kasta ur mig felaktiga siffror och köra med rasistiska argument. Jag svarade dig så hövligt jag kunde första gången, men sen är det så att som man frågar får man svar.Vad just ditt volontärarbete gjort konkret mot segregationen har jag svårt att förstå, du borde kanske fått bättre förståelse varför det är bra om rika länder i större utsträckning kan ta emot de som behöver det. En lärdom som du uppenbart inte dragit.

    #13
    rosjon
    2012-11-23 07:51:16
  • @pokersite ? Jag skriver inte på en pokersite, jag skriver på min blogg, men om någon på poker.se kommenterar så svarar jag. Och sedan har vi inte "ohejdad invandring". Det är en myt.

    #14
    rosjon
    2012-11-23 07:37:29
  • @palle det är ju inte så underligt med tanke på att vi tar emot i särklass högst andel flyktingar, de andra länderna har till största delen arbetskraftsinvandring. Förvånande att vi efter 10 år inte längre ligger dåligt till.

    #15
    rosjon
    2012-11-23 07:33:09
  • En 5-årings jämförelse och ett patetiskt sätt att undvika svar på frågan. Vad är ditt konkreta bidrag till att motverka segregation? Inget trots att du har möjlighet.
    Jag har utfört volontärarbete utomlands vilket är motsatsen till att ta hit flyktingen och hjälpa den här på plats. Du tar fram rasistkortet direkt vilket är fel väg att, om det är syftet, få någon att ändra åsikt. Läs Soran Ismaels senaste artikel i DN och dra lärdom av den. Lär dig bemöta eventuella fördomar med fakta istället för spott

    #16
    Samir
    2012-11-23 07:18:27
  • @Samir Måste du då flytta till Afghanistan för att få uttala dig i flyktingfrågan?

    #17
    rosjon
    2012-11-23 00:42:58
  • Hörde på radion idag att Sverige är näst sämst i Europa på att integrera invandrare i samhället. Jag tror också att invandring är bra, men vi klarar bevisligen inte av det just nu. Vore det då inte bättre att satsa pengar och resurser på att dels ta hand om dem och intregera invandrarna vi har i landet, än att fortsätta ta in invandrare som, som vi inte hanterar?

    Det är ju det som retar folk. Jag har hitills inte hört några partier ta upp dom problem vi har med vår misslyckade invandringspolitik. Näst sämst i Europa är inte bra. SD är inte heller optimalt - likaså ösa in mer invandrare än vad USA gör.

    #18
    Palle
    2012-11-22 23:47:27
  • Måste man blanda in politiken på en pokersite ?
    Det räcker väl med den meningslös tjäbblet på dag/kvällstidningars siter.
    Jag är starkt emot den ohejdade invandringen men pokersiterna frågar inte varifrån man kommer och vilka man tänker rösta på. Vi får spela/vinna/förlora ändå.

    #19
    Pokersite ?
    2012-11-22 23:04:54
  • Absolut inte! Troligtvis stödröstar jag på KD nästa gång. Jag är bara trött på sådana som du som säger sig vara mot segregation. Det enda du konkret kan göra för att motverka det är att själv flytta till ett segregerat område för att bryta mönstret. När det kommer på tal brukar den sanna personen bakom åsikterna visa sig. -Alltså nej men jag kan ju inte vara den som börjar bryta mönstret.
    Hade du ens en sådan tanke när du flyttade till Sthlm? Hycklare tror jag man brukar kalla er.

    #20
    Samir
    2012-11-22 22:16:44
  • @Samir Röstar du på SD?

    #21
    rosjon
    2012-11-22 21:02:30
  • http://www.expressen.se/kvp/kultur/och-kaba-sa-inte-obehagligt/?partner=m&print=true

    Socialdemokraterna är ett antisemitiskt parti!

    #22
    R
    2012-11-22 20:19:54
  • Om det fanns någon integrationspolitik att diskutera så hade vi kunnat göra det. Integration handlar om att smälta in i det samhället man kommer till och inte att kräva att det ska se ut som där man kom ifrån. Enkelt, inte för alla(h).
    Och JA, om man under 10 år inte fyllde på med fler asylsökande just i Rosengård och istället tog pengarna man sparar och öronmärkte de till satsningar under dessa 10 år just i Rosengård så är jag säker på att det skulle vara en trevligare plats att bo på än idag, JA JA JA.
    Vilket ghetto sa du att du hade vuxit upp i? Vilken skola med 75% ungar med extra behov oavsett härkomst sa du att du gått i?
    Expofierade människa

    #23
    Samir
    2012-11-22 18:52:10
  • @Nestor Nä, det verkar inte som alla förstår riktigt vad jag var ute efter, trots att jag skrev det rakt ut tidigare i kommentarerna:)

    #24
    rosjon
    2012-11-22 17:31:38
  • @Bob Hund Nä, jag tror inte att han förstod det:)

    #25
    rosjon
    2012-11-22 17:29:49
  • @Bob Tänk, jag trodde inte det gick att missförstå, men nästa gångs ska jag vara tydligare.....eller kanske inte

    #26
    rosjon
    2012-11-22 17:28:48
  • @Johannes Jag tycker snarare det låter som du behöver det, jag vet redan vad jag pratar om.

    #27
    rosjon
    2012-11-22 17:26:40
  • @Hmmm Tack för att du bekräftar mina fördomar:)

    #28
    rosjon
    2012-11-22 17:24:27
  • @domarn inte rasist men....?

    #29
    rosjon
    2012-11-22 17:23:30
  • @Palle Om majoriteten av de som röstar på SD INTE stödjer SD-toppens värderingar varför röstar de då på dem? Verkar lika korkat som att fortsätta spela på SvS när man påstår det är riggat....

    #30
    rosjon
    2012-11-22 17:22:24
  • @Pelle Jag är inte extremvänster, även om en del av de som kommenterar här kanske är extremhöger, det låter ju så iaf.
    Det stämmer inte att de andra partierna inte tar debatten, men de låter inte den frågan överskugga allt annat.
    Och att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistik har att göra med att de tillhör de lägsta samhällsklasserna. Jag anser inte att man ska stoppa invandringen, jag anser att man ska satsa på att få den att fungera bättre. Det är det fortfarande ingen som försökt på allvar.

    #31
    rosjon
    2012-11-22 17:19:24
  • @ärlighet tack, det vinner vi alla på

    Jag tycker inte att SD för en nyanserad debatt om invandringen.
    Jag tycker inte att invandringen är det största problemet vi har i det svenska samhället. Jag tycker inte att det svenska samhället blir bättre om vi stoppar invandringen, jag tycker att det svenska samhället är ett av de bästa i världen att bo i för de allra flesta bl.a. på grund av att vi haft så pass stor invandring.


    #32
    rosjon
    2012-11-22 17:11:09
  • @Samir Du tror alltså att jag bott hela mitt liv i en villaförort till Stockholm? Även om man bott i Rosengård kan man ha en annan åsikt än din. Det du säger om somalierna och afghanerna idag sa de om iranier och irakier för drygt tjugo år sedan, trodde vi kommit längre.
    Om segregeringen skulle försvinna bara för att man inte tog emot flyktingar längre så är det väl märkligt att de länder som har lägst flyktingmottagande har lika stora problem och i vissa fall värre problem med segregering. Det handlar om segregering av olika samhällsklasser och kommer man som flykting till Sverige hamnar man per automatik i den lägsta samhällsklassen. Är det rätt? Nej, naturligtvis inte, men man löser inte problemen med att stoppa invandringen. Tror du på allvar att Rosengård skulle vara en trevligare plats att bo på om man slutade ta emot flyktingar i tio år? Tror du att lösningen på problemen med den svenska integrationspolitiken är att stoppa flyktingmottagning och anhöriginvandring?

    Om man vill stoppa invandringen av ekonomiska orsaker är man fel ute då alla studier visar att invandring ökar den ekonomiska tillväxten och är bra för samhällsekonomin.

    Om man vill stoppa invandringen för att man är emot ett multikulturellt samhälle och vill bevara den svenska kulturen, så är man främlingsfientlig och trångsynt. Man har framförallt ingen koll på historia och hur vår "svenska" kultur växt fram och att vår svenska kultur är mycket mer influerad av USA och amerikansk popkultur just nu än av våra invandrare.

    Kom igen när du vill debattera integrationspolitiken istället för köra hets mot folkgrupp.



    #33
    rosjon
    2012-11-22 17:02:49
  • Men för FASEN. Fattar ni verkligen inte att det är satir?!? En drift med SD. Skärpning.

    #34
    Nestor
    2012-11-22 16:14:10
  • Du vet om att han kommer från Skåne va?

    #35
    Bob hund
    2012-11-22 15:56:32
  • Inte konstigt att man tycker illa om tjockholmare, 08:or eller vad fan vi nu ska kalla er. Ni tror alltid att ni ar bast for att ni kommer fran tjockholm. Du snackar massa skit om allt utanfor stockholm.....allt fran skane till norrland! Du ar fan du i huvudet!

    #36
    Bob
    2012-11-22 13:48:21
  • Ett hett tips till Herr Rosqvist, är att byta boende med en trebarnsfamilj i Rinkeby i ett halvår. Det går säkert att ordna. Det går säkert även att göra ett TV-program om bytet.

    Inte bara boende, utan även logistik, arbete och skolgång etc.

    Aldrig har väl pokertermen "att torska på bubblan" varit mer förnerdrande än i denna blogg.

    #37
    Johannes
    2012-11-22 13:06:26
  • Lantisarna behöver iallafall inte tillgång till bönetorn samt halalslaktat kött.......

    #38
    Hmmmm
    2012-11-21 23:09:38
  • Samir-rosjon 2-0

    #39
    domarn
    2012-11-21 22:50:27
  • Edit:
    Tror INTE att majoriteten av dom som röstar på SD stödjer SD toppens värderingar.

    #40
    Palle
    2012-11-21 22:38:07
  • Håller med om vartenda ord, Samir. I Rosjon har vi åter fått ett ansikte på en människa som blundar för verkligheten, men ändå försöker tillrättavisa dem som är bättre vetande.

    #41
    Johannes
    2012-11-21 22:37:25
  • Inte lätt när extrem vänstern disk. mot extrem högern. Vi har ett ansvar för dom människor vi tar in - samt den övriga svenska befolkningen.
    Invandrare är överrepresenterade när det gäller brott, men jag anser att det är statens fel att det har blivit så.

    Vi tar in fler personer än vad vi klarar. Därför hamnar många invandrare i utanförskap. Man placerar dem bland andra invandrare som har bott i vårt land och och som har tappat hoppet.

    Jag tror inte att invandrarna är mer benägna till brott än svensken. Men hav anser att svensk invandringapolitik skapar dessa brottslingar.

    Detta använder sig SD av. Ingen av dom normala partierna vågar debattera om invandringen - vilket gör att SD får många röster från missnöjda svenskar. SD är Sverigesa tredje största parti och jag tror att majoriteten stödjer SD topparnas åsikter eller är rasister. Men dom har inget annat parti att rösta på, som tar upp en fråga som engagerar många svenskar.

    Ifrågasätter man invandringen så hoppar vänstern på en och kallar folk för rasister. Jag håller mig långt borta ifrån SD topparnas värderingar men även extrem vänster.

    #42
    Pelle
    2012-11-21 22:35:55
  • @samir
    du skriver jävligt bra och verklighetsbaserat, rosjon och dom andra tomtarna fattar verkligen inte hur det ser ut utanför sin bubbla.
    tack för ett bra inlägg =)

    #43
    hej
    2012-11-21 22:31:11
  • Jag tycker Stockholm ska agera värlssamvete och ta emot alla lantisar som har drabbats av konflikter. Eller nja, Södertälje kan väl åtminstone ta emot fler lantisar än USA.

    Att en hel del lantisar är traumatiserade, har sporadisk eller obefintlig skolgång och åtminstone initialt kommer att kräva stora resurser får ingen ens antyda. När debatt ställer frågan "Hur stor inflyttning klarar Sthlm" så skriker kultureliten, som bara jobbar, bor bland och umgås med Stockholmare och möjligen någon enstaka välfungerande lantis, högt att så får man inte formulera en fråga i ett debattprogram (!!)


    Anledningen till SD:s medvind tror jag ligger i just att folk ruttnat på att invandringen länge varit ett ämne där man inte får ta upp baksidor och problem.

    Jag sympatiserar INTE med SD och jag ser att invandringen tillfört Sverige mkt på många plan MEN man jag anser att man måste tillåta en nyanserad debatt om hur vi ska organisera vår invandring och hur stor det är lämpligt att den är. Som det är nu tar vi emot alldeles för många utan att sedan ge dem en vettig chans att bli en fungerande del av det svenska samhället.

    Så länge vi inte talar om det kommer SD att växa, på ren frustration.

    #44
    ärlighet tack, det vinner vi alla på
    2012-11-21 21:44:36
  • Söt du är. Jag bor i Malmö där det finns områden planerade/byggda för drygt 4000 personer men där 20000 är skrivna på dessa adresser. Där bor alltså de som du anser får plats. Inte ovanligt med 5 vuxna och 6 barn i en trea. Hur tror du att dessa barn kommer att kunna få studiero eller ens komma i närheten av de förutsättningar som krävs för att få en bra skolgång och ett bra liv? Du som aldrig tagit en promenad i Rosengård och heller aldrig kommer att göra det kommer aldrig förstå. Din verklighet i villan i enskede, taxin/bilen in till stan, dagis etc etc är DIN verklighet som DU har koppling till. Jag känner till den jag också. Det är nog du som borde ta en sväng på cykeln genom dessa förorter, kanske kika in i en trappuppgång, samtala lite med alla människor du träffar och ta in intrycken. Återkomma med kött på benen och debattera vidare. Du säger med andra ord att man ska räkna med att, OBS!, T.ex Somalier och Afghaner som generellt inte har någon som helst skolgång integreras lika snabbt som, OBS!, T.ex någon som kommer från Iran? Dessutom tycker du att det är helt prima att man placerar hundratals (ingen massinvandringsöverdrift) i samma förort, varför inte baracker utanför ditt hus?
    Menar du på fullaste allvar att du tror att alla flyktingar som kommer hit fått egna lägenheter via kommunala bostadsbolag? Herregud man tränger ihop sig i samma områden och segregation och trångboddhet är stora problem. Inte i ditt område, inte där du rör dig. Kommuner i landet som avfolkas tar gladeligen emot flyktingar och välkomnar dem till sig. Ingen nöjer sig dock med det utan vill endast därifrån per omgående. Konstigt att de inte tar chansen att bli en del av en kommun i ett land de tagits emot med öppna armar. Du förstår verkligen inte mycket av vad som händer utanför Sthlms gränser.
    http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/flyktingar-lamnar-inlandet
    Jag kan ta den här debatten med dig igen när du har upplevt, inte läst om, vad som händer runt om i landet och hur misslyckad integrations och migrationspolitiken är och framför allt, har varit under de senaste 25 åren.
    Mina erfarenheter av somalier kommer från verkliga konfrontationer i livet, inte från något jag läst. De somalier som jag känner som har nått framgång är de som avskärmat sig från sin grupp (klanmentaliteten är något som följer med hit och även den krassa kvinnosynen) och kämpat hårt för att smälta in och integreras.
    Tycker att du kan ta dig tid att läsa Ayan Hirsi Ali´s trilogi där du kan få information från en kvinna som vet vad hon pratar om. Du kanske kan få lite "koppling till verkligheten" utanför ditt villaområde också. Hur många flyktingar har DU hjälpt att lära sig läsa, skriva, prata? Hur ser din 9-åriga sons klass ut? Är det 80% elever i hans klass som inte kan läsa,skriva och behöver extra hjälp?
    Fördomar? Wow! Du är så fel ute.

    #45
    Samir
    2012-11-21 21:29:43
  • Håll dig till pokern Rosjon. Det kan du i alla fall måste jag erkänna. För övrigt så har du sjunkit rejält.

    #46
    Nja
    2012-11-21 21:00:52
  • @Samir Du låter som min 9-åring när han inte får som han vill:) Otroligt larvig argumentation. Hur många har varit tvungna att hyra ut rum på grund av "massinvandringen"? Är kravet för att få komma hit till Sverige som flykting att man ska ha jobb och kunna flytande svenska efter två månader. För att påstå dig vara realist och inte rasist så verkar du ha väldigt mycket fördomar mot flyktingar från Somalia och Afghanistan och väldigt lite koppling till verkligheten.

    #47
    rosjon
    2012-11-21 20:14:11
  • Förlåt. Mina siffror gällde visst bara somalier. Tror rosjon har rätt. Det finns så mycket jobb och så många bostäder i det här landet så det är bara att fylla på. Hyr du ut rum i villan rosjon? Anställer du lite afghaner och somalier efter ett par månaders SFI? Bra då kör vi!
    Kelb

    #48
    Samir
    2012-11-21 18:02:15
  • Har svårt att kalla det massinvandring när det rör sig om ett antal som bara är drygt 10000 mer än vad Stockholm ökar med per år. Det kanske snarare är så att de flesta länder i västvärlden tar emot alldeles för få invandrare.

    #49
    rosjon
    2012-11-21 16:15:20
  • Ja, Samirs siffror stämmer naturligtvis inte. Inte heller de om att SD inte vill ha in någon överhuvudtaget. Dels vill man bara minska invandringen med 90% och dessutom är man för arbetskraftinvandring för att fylla luckor på den svenska arbetsmarknaden.

    Förstår dock inte hur du kan säga att vi inte har massinvandring. Det är såklart en subjektiv bedömning. I media snackas det om massutvisning när 10 pers utvisas... Vi har iaf den högsta ivandringen i västvärlden per capita. Om det sen är massinvandring eller inte får var och en avgöra.

    #50
    R
    2012-11-21 15:32:18
  • @Samir Det du kallar fakta är bara fördomar, dessutom har du gått på SDs propaganda om massinvandring, något vi inte har i Sverige.

    #51
    rosjon
    2012-11-21 14:49:06
  • Edit

    SD är ju helt sjuka i huvudet som inte vill ha in någon överhuvudtaget och babblar på om sin "svenskhet" etc etc MEN ATT TYCKA ATT DET ÄR IDIOTI ATT bara fylla på med folk som, detta är fakta, till 90% inte har arbete och till 75% inte kan språket efter 7 år (göra sig förstådd på/förstå språket svenska oavsett dialekt eller brytning) är inte rasistiskt snarare realistiskt.

    #52
    Samir
    2012-11-21 13:25:15
  • Hur många % av de som flyttar till Sthlm tror du är arbetskraftsinflyttare respektive snyltare? Hur många tror du redan har kapital/jobb och köper boende respektive kommer och kräver lägenhet och ska gå före ungdomar som redan står i kön?
    Arbetskraftsinvandring är ju fantastiskt bra för Stockholm och Sverige!! Mer sånt! Saknar vi akut 100k arbetare (när nu det skulle ske) så är jag säker på att vi kan lägga ut anonnser och få in dessa från närliggande länder inom kort.
    SD är ju helt sjuka i huvudet som inte vill ha in någon överhuvudtaget och babblar på om sin "svenskhet" etc etc men att bara fylla på med folk som, detta är fakta, till 90% inte har arbete och till 75% inte kan språket efter 7 år (göra sig förstådd på/förstå språket svenska oavsett dialekt eller brytning) är inte rasistiskt snarare realistiskt.
    Det är å andra sidan bara min och 100-tusentals andras åsikt. Då pratar jag bara om oss som har en eller två föräldrar som inte är födda i Sverige men själva är födda här eller som kommit hit när vi var små och växt upp här. Även många av mina vänner som kommit från samma land som mina föräldrar bara för 5-6 år sedan och lärt sig språket och de sociala koderna för att de vet att det är nyckeln till framgång.
    Vi som av SD INTE räknas som svenskar men som känner oss som och givetvis ÄR det. SD kallar oss babbar och du kallar oss och våra åsikter?

    #53
    Samir
    2012-11-21 13:23:01
  • Snyggt.

    #54
    Morgan
    2012-11-21 11:26:06
  • Försök till satir

    #55
    rosjon
    2012-11-21 09:49:03
  • http://www.poker.se/proffsbloggar/77962381/sanningen-kommer-alltid-fram.html

    Förvirrad människa? Personlighetsklyvning?

    Den enda förklaringen jag kan se är att detta sista inlägg är ett skämt från din sida. Lyckat skämt sådana fall. Jag "gick på det".

    Peace Jonte!

    #56
    Okey?
    2012-11-21 05:37:59
  • xenofobi - trevligt värre hörru

    #57
    Okey?
    2012-11-21 05:26:22
  • du är ett rikitigt jävla mongo ju!!!!!!!!!!!!!

    #58
    djsadjasjnjdsnjndsjnjd
    2012-11-21 05:19:03
  • Du vellkommen russengorrd, duu kompis

    #59
    Muhammed
    2012-11-20 23:01:34
  • wp sir

    #60
    tjohopp
    2012-11-20 21:43:20

rosjon_pros medlemsblogg

rosjon_pro

Jonas "Rosjon" Rosqvist är trebarnspappa och IT-konsult. Han är dessutom en kompetent turneringsspelare som har förmågan att med god stilism berätta om sitt liv med pokern. Han har tidigare även spelat professionellt. Jonas beskriver sig själv som en person som lätt för att snöa in på saker, men som också har väldigt litet sömnbehov vilket gör att han hinner med allt han vill hinna med.

Topp 5

De bästa pokerrummen

Sveriges bästa

Pokerbloggare

Sveriges bästa pokerrum & bonusar

  • Bäst
    Ingen bonus
    Paf Poker
    18+ Regler och villkor gäller. Spela ansvarsfullt. spelpaus.se
  • Populär
    Ingen bonus
    Coolbet Poker
  • Klassisk
    4 HexaPro-biljetter (20 kr/st)
    Unibet Poker
    18+ Spela ansvarsfullt: www.stodlinjen.se. Regler & villkor gäller.