Stillbild
Den gamle – nåja, han är årsbarn med undertecknad, men ändå – Öster-spelaren Fredrik Bild kallades ibland av motståndarnas klack för ”Stillbild” då han ansågs vara rätt långsam i spurterna. Elakt men fyndigt. Jag kom att tänka på den historien när min fru i detta nu sitter fast på en tågsträcka på väg till Skåne på jobb. Vadan då denna koppling? Jo, det handlar om SJs orsaker till försening. Ni vet när man står still på en sträcka - för det gör man. Är det något Statens Järnvägar verkligen ÄR bra på är det att stå still. Det är få som står still som ett SJ-tåg – nåväl, när man står still på en sträcka brukar det knastra i mikrofonen och så dyker antingen lokförarens eller tågvärdens (det gamla goda konduktör finns inte längre. För att inte tala om stins? När försvann den siste stinsen? Och OM man nu skulle vilja bli stins 2014, är det ens möjligt? OCh vad är en tågklarerare?) röst upp i högtalarna:
”Det här är tågvärden som talar. Som ni kanske märkt står vi stilla. Vi vet inte hur länge vi kommer att stå stilla, men orsaken är att [insert problem nedan]. Vi arbetar med att lösa problemet.”
Nedan följer en lista med autentiska orsaker till tågstopp, upplevda av undertecknad med närstående:
- Vi har stillbild i monitorn [därav referensen till Fredrik Bild]
- Vi har kört på en tjäder [Ett X2000 väger typ 500 ton. En tjäder kan i extremfallen väga upp till 8 kilo]
- Vi har kört på en orre [se ovan. Förutsätter att de inte menar det nedsättande epitetet på unga människor, utan talar om fågeln]
- Tyfonen är trasig [seriöst? Kom igen.]
Är det något SJ bör jobba på är det storytelling, för en hel del av ovanstående problem leder till en hel del följdfrågor.