Boss Media lanseras ny affärsmodell
Boss Media levererar spelmarknadens första öppna affärssystem, kallat "Boss Media Management System", för drift av digitala spelplattformar till St Minver, en av de ledande leverantören av speloperatörstjänster i Europa.
Den initiala licensavgiften uppgår till 3 MUSD eller cirka 22 Mkr.
Den löpande royaltyersättningen beräknas som en andel av den totala spelvolymen som hanteras via systemet, oberoende av leverantör av spelprodukter.
Leverans kommer att ske med början i december 2006 och kommer successivt att tas i drift under första kvartalet 2007.
Systemet gör det möjligt för speloperatören att ha ett gemensamt system för alla spelare, alla spelprodukter och alla digitala distributionskanaler. Att systemet är öppet och kan hantera spelprodukter från olika leverantörer är avgörande för att kunna erbjuda spelkunderna en attraktiv spelbutik online.
"Förutom att det är en betydande affär, rent ekonomiskt, är det här är ett kvitto på att vi valt rätt väg - en strategi som gör att vi skapar större nytta till våra kunder i deras spelverksamhet tack vare helhetslösningar. Dessutom förflyttar vi oss till en ny nivå, där vi erhåller royalties även när operatören använder spel från andra leverantörer" säger Johan Berg, VD för Boss Media.
St Minver sköter spelverksamhet åt bland andra Yahoo!, Virgin och Orange samt driver International Poker Network. St Minver hjälper kända varumärken, som vill bredda sin produktportfölj med spelverksamhet. Yahoo! Bingo är ett exempel där St Minver sköter all drift, vilket gör att Yahoo! kan lägga all sin energi på sin kärnkompetens: kundvård och varumärkesbyggande.