
Allt färre erkänner spelproblem - men använder ändå Spelpaus
Allt färre uppger att de använt Spelpaus.se på grund av spelproblem. Enligt Allmänheten om spel 2024 har andelen som pausat spelandet för att de ”spelat för mycket” minskat från 73% till 63% jämfört med i fjol.
Minskad andel, men fortfarande koppling till överdrivet spelande
Spelpaus.se är ett verktyg där spelare själva kan stänga av sig från spel hos alla casinon på nätet med svensk spellicens. Den vanligaste anledningen att använda tjänsten är fortfarande att man upplevt att man spelat för mycket. Trots den tydliga förstaplaceringen har andelen minskat med hela tio procentenheter jämfört med föregående år.
Andra skäl som ökat är till exempel trötthet på spelreklam (36% i år jämfört med 25% förra året) samt att en anhörig bett personen att stänga av sig (ökning från 2% till 12%). Det tyder på att fler pausar spelandet av yttre eller indirekta orsaker, snarare än att själv uppleva ett spelproblem.
Unga vuxna sticker ut - både i upplevelse och observation
Bland yngre vuxna är upplevelsen av att ha spelat för mycket betydligt högre än i övriga grupper. I åldersgruppen 18-29 år svarar 15% att de under det senaste året upplevt att de spelat för mycket. Det är mer än fem gånger så många som i åldersgruppen 65 år eller äldre (3%).
Samma mönster syns när man frågar om närståendes spelvanor - hela 22% av de yngsta uppger att de har någon i sin närhet som spelat för mycket det senaste året. Det kan jämföras med endast 3% bland personer 65+.
Trots upplevelser - få söker hjälp
En annan tydlig trend är att mycket få faktiskt söker hjälp. Endast 2% av alla tillfrågade svarar att de har sökt hjälp för sitt spelande. Bland unga vuxna (18-29 år) ligger siffran visserligen något högre, 4%, men det är fortfarande en mycket låg andel i förhållande till hur många som upplever att de spelat för mycket.
Att så få söker hjälp, samtidigt som fler anger att de använder Spelpaus.se av andra skäl än spelproblem, väcker frågor om hur spelproblem uppfattas - och hanteras - i samhället.
Kännedom om Spelpaus - men låg faktisk användning
Även om sex av tio känner till att det går att stänga av sig via Spelpaus.se, är det endast 6 procent av befolkningen som faktiskt har gjort det. Det innebär att en majoritet fortfarande spelar utan att använda verktyget, trots medvetenhet om möjligheten.
Sammantaget visar statistiken på ett komplext läge: fler är medvetna om sina egna eller andras spelproblem, men färre verkar agera aktivt för att förändra beteendet genom att söka hjälp eller använda Spelpaus av just det skälet.