Spelinspektionen lyssnar på opinionen och tar krafttag mot spelreklam.
Det pågår just nu en intensiv debatt om mängden spelreklam och dess innehåll. Många förväntade sig att mängden aggressiv reklam skulle minska i och med den nya spellagen och nu verkar kritikerna få rätt.
På nyheterna igår kunde man höra om att spelbranschen skulle kollektivt komma överrens om vad "måttfull" reklam är.
Civilminister Ardalan Shekarabi var dock allt annat än nöjd och om inte branschen kommer fram till en bra lösning innan månadsskiftet kan vi nog förvänta oss att det tas i med hårdhandskarna då konsumentskyddet verkar vara i fokus.
Bakgrund :
Konsumentverket har lämnat in en stämningsansökan till patent- och marknadsdomstolen i december förra året där man vill att det ska tydliggöras genom rättspraxis vad som är måttfull reklam.
Att fortsätta med reklam som inte är måttfull i väntan på en dom från Patent- och marknadsdomstolen är inte riskfritt för spelbolagen.
Spelinspektionens sanktioner är bakåtsyftande vilket innebär att Spelinspektionen kan, med hjälp av spellagen, utdöma bakåtsyftande sanktioner om det i Konsumentverkets tillsyn slås fast att ett bolag har brutit mot måttfullhetskravet.
Vid allvarliga överträdelser av spellagen ska licensen återkallas, eller om det bedöms tillräckligt, varning meddelas. En varning kan förenas med en sanktionsavgift vilket vi fick exempel på hur kännbart det kan vara ekonomiskt för spelbolagen.
Om man bryter mot måttfullhetskravet så betraktas överträdelsen som allvarlig.
Vilken åtgärd som kan bli aktuell i ett enskilt fall är beroende av flera olika faktorer.
Men hur länge överträdelsen har pågått verkar ha stor betydelse så det kan bli väldigt kostsamt att gömma sig bakom ursäkten att vänta på en dom.