Lederer ber om ursäkt
Fem år efter Black Friday och Full Tilts sammanbrott ber nu en av de utpekade huvudsansvariga, Howard Lederer om ursäkt. Detta skedde i ett skriftligt uttalande som Poker.se nu publicerar i sin helhet.
En av Full Tilts främsta portalfigurer under Black Friday och den efterföljande tiden när sajten slog igen utan att betala ut spelarmedel, Howard Lederer, har efter fem års tystnad kommit med ett uttalande. Uttalandet gjordes för några dagar sedan på Daniel Negreanus blogg, och lyder i sin helhet:
"Jag skriver för att be om ursäkt till alla i pokercommunityn, speciellt till alla spelare som hade pengar på Full Tilt den 15 april 2011. När Full Tilt slog igen 2011 var det ett underskott i kassan, det gjordes en framstressad försäljning för att återskaffa dessa medel, och det det blev också en lång fördröjning i återbetalning till spelarna. Under denna period kom få förklaringar till förseningarna, och inga ursäkter. Spelare kände sig ljugna för. De litade på sajten, de litade på mig, och jag levde inte upp till det förtroendet.
Jag tar fullt ansvar för Full Tilts misslyckande att skydda spelarnas insatta medel fram till Black Friday. Underskottet av spelarnas pengar skulle aldrig ha uppstått. Jag skulle ha sett till att få bättre insyn eller sett till att andra ansvariga haft fått den insynen. Jag var grundare av företaget som startade upp Full Tilt, och jag blev ansikte för företagsledningen gentemot pokercommunityn. Många av våra kunder spelade på sajten för att de litade på mig.
Även om jag inte längre övervakade den dagliga driften av företaget hotade min brist på uppmärksamhet de två åren före Black Friday de insatta spelarmedlens säkerhet. Min inblandning i Full Tilt från 2003-2008 satte mig i en unik förtroendeposition - ett förtroende jag svek genom att misslyckades att se till att Full Tilt var ordentligt styty när jag klev av 2008. Mitt misslyckande att tillse att tillräcklig insyn fanns resulterade i situationen som avslöjades i och med Black Friday. Spelare hade inte längre möjlighet att få tillbaka sina pengar på minst 1,5 år, och för många tog det mycket längre tid än så. Jag har varit pokerspelare hela mitt vuxna liv. Jag vet vikten av att ha tillgång till sin bankrulle. Den förlorade möjligheten, frustrationen och oron som många av Full Tilts kunder upplevde de följande åren är oacceptabel. Min sorg för det som hände är inte tillräcklig.
Under Full Tilts uppgång fick jag rejält med beröm. Jag såg det inte då, men jag lät rubrikerna påverka mig. De första åren efter Black Friday kom jag med många ursäkter till mina vänner, min familj och för mig själv, om varför jag inte var boven eller den som gjort fel. Månaderna direkt efter krisen lade jag mycket energi på att bemöta anklagelser som vara faktamässigt felaktiga. Jag övertygade mig själv om att jag var ett offer för omständigheterna och att kritiken orättmätigt riktades mot mig istället för mot andra. Jag såg inte helheten.
På ett bröllop hösten 2014 satt jag med en vän och pratade om Full Tilt. Jag gnällde över hur orättvis min lott i livet hade blivit. Min vän släppte dock inte mig från kroken. Jag parafraserar här, men han sa "Howard, det spelar ingen roll om du kände till underskottet eller vad du gjorde för att hjälpa spelarna få tillbaka sina pengar. De spelarna känner det som att du ljugit för dem. Du var företagets ansikte i pokercommunityn. Tusentals människor spelade på sajten för att de litade på dig. Många proffs representerade sajten för att de trodde du hade kontroll. Du tog glatt emot deras erkännanden samtidigt som du svek deras förtroende."
På den tiden kändes min väns svar som ett slag i ansiktet, men nu står det klart för mig att det var rimligt. En ursäkt är inte tillräcklig, men det är vad jag har möjlighet att erbjuda pokercommunityn i kölvattnet av en travesti som jag aldrig skulle låtit inträffa. Jag är ledsen."
(översatt av Poker.se)