ASA stoppar spelreklam

Spelreklam anses olämplig av Advertising Standards Authority (ASA)

Den engelska marknadsföringsmyndigheten Advertising Standards Authority "ASA", som arbetar med att se till att regler och lagar följs för reklam i media som sänds ut från Storbritannien, vilket är fallet med bl.a de svenska kanalerna TV3 och Kanal 5, anser att bettingbolagen Paddy Power och Intercasino brutit mot gällande regler i sin marknadsföring.

I Intercasinos fall menar ASA att viss reklam som bolaget använt anspelar på sexuella handlingar, och i en annan kampanj har bolaget använt kortväxta människor klädda i spelrelaterade dräkter, vilket ansetts vara för inriktat mot ungdomar och barn.

I Paddy Powers fall gäller det en reklamannons i "The Times" där det ur en limousine stiger ut en kortväxt man med champagne i handen och flera tjejer vid sin sida. Ovanför en av tjejerna visas en pratbubbla innehållande texten "-Vem påstår att små män inte kan tjäna stora pengar." Detta anser ASA är olämpligt.

Intercasinos talesman Peter Marcus ser ASA:s agerande som märkligt, då inga offentliga protester angående deras reklam framförts sedan reklamen första gången gick ut i september 2007.

Paddy Power å sin sida har meddelat att deras annons är och förblir borttagen från all brittisk media.

Kommentera

Bli först med att kommentera!

Pokerartiklar

Topp 5

De bästa pokerrummen

Topp 5

Bästa pokerbonusarna

Exklusiva turneringar

Endast för våra medlemmar

Sveriges bästa pokerrum & bonusar

  • Bäst
    Ingen bonus
    Paf Poker
    18+ Regler och villkor gäller. Spela ansvarsfullt. spelpaus.se
  • Populär
    Ingen bonus
    Coolbet Poker
  • Klassisk
    4 HexaPro-biljetter (20 kr/st)
    Unibet Poker
    18+ Spela ansvarsfullt: www.stodlinjen.se. Regler & villkor gäller.