Bakslag för spelreklam i UK
I dagarna meddelade den brittiska regeringen att man nu tar i med hårdhandskarna för att förhindra spelbolag som är etablerade i länder som inte klarar brittiska krav från att marknadsföra sig i Storbritannien.
De nya reglerna innebär i praktiken att spelbolag som är etablerade i icke-godkända jurisdiktioner från och med den 1 september inte längre får marknadsföra sina tjänster i Storbritannien. Förbudet avser all form av marknadsföring och innefattar TV, radio, tidningar och tidskrifter, taxibilar, bussar, tunnelbanan och webbsidor. Medier som bryter mot förbudet riskerar böter och i värsta fall fängelsestraff.
Jursdiktioner som är godkända i den aktuella White List inkluderar kanalöarna Isle of Man och Alderney. Dessutom anges även samtliga EU-länder som godkända områden. Dock utgör listan ett rejält bakslag för bolag som finns i bl.a. Costa Rica, Belize och Curaçao, som alltså inte godkänns av Storbritannien.
Bedömare tror att de nya reglerna kan drabba uppemot ett tusental spelbolag, som är lokaliserade i de icke-godkända områdena. Bland mer kända bolag som drabbas finns exempelvis Betfred och Littlewoods Casino.
Regeringen anför samtidigt att man ännu inte har tagit ställning vad gäller jurisdiktionerna Kahnawake och Antigua, och att detta för närvarande är under utredning. Det innebär att läget för den stora aktören Bodog ännu är oklart.
Denna utveckling lär sannolikt leda till att vi inom kort kommer att se många företagsflyttar och omstruktureringar hos spelbolagen för att anpassa sig till de nya brittiska reglerna.