I huvudet på Alex Dreyfus

Poker.ses Erik Rosenberg har pratat med Alex Dreyfus om Global Poker Index, Global Poker League, drömmen om att sportifiera pokern och drivkrafterna bakom hans arbete.

18+ Min insättning: 100 kr. Måste hämtas inom 14 dagar. Biljetterna giltiga i 14 dagar efter uthämtning. Regler & villkor gäller.

” Global Poker Index koncept, och det jag sysslat med de senaste åren, är att skapa en grund för något större. Jag brukar säga att GPI är bara toppen av isberget av det vi vill göra. Vi vill skapa lager på den grunden vi byggt.”

Jag kan säga det direkt. Jag har någon form av mancrush på Alex Dreyfus. Han är framgångsrik, ödmjuk och verkar omtyckt i alla läger. Nu är han dessutom hetare än någonsin med sitt korståg för att sportifiera pokern. Vad han vill göra har det skrivits om otaliga gånger i pokermedia, men varför – drivkrafterna bakom – har inte diskuterats lika mycket. Därför kontaktade jag Alex i syfte att få honom att berätta vad det bakomliggande syftet med Global Poker League är.

Från Winamax till Mediarex

Entreprenören Dreyfus har de senaste åren växt fram till en av pokerindustrins mest framträdande profiler, och har arbetat hårt för att promota sin vision om att sportifiera pokern. Hans verkliga inträde i pokervärlden kom våren 2004 då han var med och startade upp pokersajten Winamax. Därefter har han hunnit med att äga iGamingFrance och ChiliPoker, innan han år 2012 köpte rankingsajten Global Poker Index. Med koncernen Mediarex Sports & Entertainment håller han nu på att bygga en proffsliga för poker kallat Global Poker League. 

"När jag förvärvade GPI, Global Poker Index 2012 hade jag inte verktygen för att marknadsföra sportifieringen av poker, men målet från dag ett var att lösa hur vi kunde göra poker till vår sport” säger Alex med sin omisskännliga franska accent när jag ringer upp honom. ”Frågorna jag ställde mig var: Hur kan vi promota poker som sport? Hur kan vi göra spelarna till större stjärnor än de är idag? I slutändan är vårt jobb att promota pokerspelare, ju mer vi gör det desto större intresse för spelet skapar vi. ”

Alex pekar också på att det inte är pokerspelarna som är målgruppen för hans vision. 

”Nu har vi ett spel / sport i form av poker. Det är intressant, det har visats på teve, men intresset har falnat. Vad händer om vi kan återskapa intresset med nytt innehåll som är attraktivt för de mediaaktörer som letar efter material för att nå nya målgrupper? Varje vecka skulle det finnas något nytt att berätta om vårt spel. Vi bygger en produkt att skriva om - inte för pokervärlden, utan för mediaindustrin och sportbranschen - och vi använder poker som en handelsvara för att uppnå detta”

Enter Global Poker League

Skillnaden mot andra existerande tourer och varumärken i pokervärlden idag, är att Global Poker League skulle fokusera på ett mindre antal återkommande namn där man kan skapa kännedom, och en struktur som gör det betydligt lättare att skapa en medial dramaturgi i spelet. 

Vad vi gjort är att bygga ett ramverk för media att skriva om

”Att någon vinner en turnering är inte nog för att skapa intresse idag. En av de huvudsakliga principerna för poker är varians, eller tur om du vill kalla det så. Det kommer vi inte ifrån, och vi kan därför inte garantera att intressanta spelare som deltar i en turnering får den bevakning de borde ha, då det är tusen deltagare i fältet och statistiskt har varje spelare i snitt en på tusen att vinna. Nu har vi istället Global Poker League, som du kan se som en arena. Vi kan bedöma i förväg vilka partier i en tävling vi tror kommer att vara intressanta på den arenan. Sedan placerar vi ut tolv lag där, och sätter bevakningen där vi vill ha den för att vara säkra på att vi fångar det vi tror är relevant. Sen trycker vi på start. Vad vi då har gjort är att bygga ett ramverk för media att skriva om.”

Alex är medveten om att det inte är något som låter sig göras i en handvändning, utan att detta är ett flerårigt projekt. 

Varje mediaaktör vi talar med letar efter nya sporter

”När jag fick mina första investerare i år sa de till mig, ”Alex, du har inte tillräckliga ambitioner!”, och jag sa ”What? Vad snackar ni om?”, men ärligt talat hade de rätt; jag visste vad jag ville göra, men inte på riktigt lång sikt. Nu vet jag var jag vill vara om fem år. Och ja, det kommer att kosta $10-15 miljoner, men vi vill bygga en ny sport. En ny produkt att skapa innehåll kring. Varje enskild sportmediaaktör vi talar med letar efter nya sporter. Varje år slåss de om rättigheterna till att bevaka de stora ligorna, och deras kostnader för detta växer hela tiden. Hur vi konsumerar sportmedia har förändrats, det har gått från teve till mobila enheter och datorer. Det blir tuffare och tuffare att nå målgrupper, och media letar hela tiden efter nytt innehåll att göra detta med.”

Pokerspelare som entreprenörer

Att det finns svårigheter i projektet är Alex helt medveten om, och inget han räds. Mycket av diskussionen har handlat om att pokerspelare i grunden inte är lagspelare, utan individualister, eller som en del elakt säger – egoister.

"Jag har varit i pokerbranschen i elva år, så de hinder jag stöter på nu visste jag skulle komma innan jag började med detta. Pokerspelarnas mentalitet är ingen hemlighet eller överraskning för mig, men samtidigt kan vi inte placera alla spelare i samma fack. På ett sätt är det du säger sant; pokerspelare är per definition egenföretagare, och mer eller mindre entreprenörer. De investerar sina egna pengar, tror på sig själva och vill använda sin kompetens för att tjäna mer pengar. Det är att vara entreprenör.”

Alex menar att hans idé också kommer att vara till gagn för spelare som vill jobba med att utveckla sig själva som profiler.

”Skillnaden mellan pokerspelare och traditionella entreprenörer är att spelarna tänker mer kortsiktigt, vilket är bra för dem och syftet med poker. Men de tänker inte långsiktigt i termer av att bygga sitt varumärke, eller att investera något som betalar sig över flera år. 

Vi ser ett mönster hos de spelare som är involverade i sitt eget varumärkesbyggande. Alla som jobbar med sina egna Twitch-kanaler till exempel. Det är något som tar tid, och genererar noll intäkter dag ett, men du kan hoppas på att göra pengar på det efter ett år eller mer. Jason Sommerville var den förste som gjorde det på riktigt, och det är ingen hemlighet att han högst troligen sitter på en deal värd flera hundra tusen dollar på grund av det idag. Det finns smarta spelare som inte bara ser poker som ett spel man tjänar pengar på, utan som en industri de vill vara en del av. Vi tillhandahåller en plattform för de här spelarna som vill ta det till nästa nivå och bygga något mer än bara spelskicklighet. Det passar inte alla, men det finns tillräckligt många spelare som har den här ambitionen.”

Den vision som Alex Dreyfus målar upp handlar till syvende og sist om att skifta fokus på var man ska hämta pengarna ifrån. 

”När du ser en random vinna WSOP idag är det jättebra för honom och det är jättebra för arrangörerna då det skapar ett narrativ att alla kan vinna World Series. Men ur medias perspektiv är det inte bra – du kan säga vad du vill, men du vill inte att en random ska vinna. Varje initiativ de senaste 10-12 åren har syftat till att göra Dig till en pokerspelare, och att få dig att gå in på att kasino. Jag säger inte att det är fel, det finns en poäng i det, men nittio procent av de som följer poker på teve kommer inte att spela något event själva. Vårt uppdrag är, inte att förväxlas med andras uppdrag, att tjäna pengar på de som tittar på poker och inte på spelarna.”

Kommentera

Bli först med att kommentera!

Topp 5

De bästa pokerrummen

Topp 5

Bästa pokerbonusarna

Exklusiva turneringar

Endast för våra medlemmar

Sveriges bästa pokerrum & bonusar

  • Bäst
    Freerolls
    Paf Poker
    18+ Regler och villkor gäller. Spela ansvarsfullt. spelpaus.se
  • Populär
    Ingen bonus
    Coolbet Poker
  • Klassisk
    4 HexaPro-biljetter (20 kr/st)
    Unibet Poker
    18+ Spela ansvarsfullt: www.stodlinjen.se. Regler & villkor gäller.