Pokerallsvenskan på turne
I dagarna reser ett sällskap runt på de svenska pokerklubbarna och marknadsför konceptet Pokerallsvenskan med hjälp av standup comedy och en trolleriföreställning. Poker.se var på plats när turnén besökte Club Aqva i Västerås.
”Vi har sponsrat väldigt många klubbar”, säger Nordicbets Jens Jadbäck. ”vi ville göra något annorlunda, och det har pratats inom klubbarna i flera år om att göra något gemensamt. Vi har tidigare haft mindre, regionala serier men ville göra något nationellt.”
I dagarna reser ett sällskap runt på de svenska pokerklubbarna och marknadsför konceptet Pokerallsvenskan. Med på turnén finns förutom representanter för den arrangerande sajten också radioprofilen Anton Körberg, ståuppkomikern Marcus Palm och magikern Daniel Karlsson. Poker.se var på plats när turnén besökte Club Aqva i Västerås.
Ett trettiotal medlemmar från klubben hade samlats i de nya lokalerna i ett industriområde i stan. Föreställningen, som denna dag saknade Anton Körberg då han skadat foten, öppnade med att Jens från Nordicbet presenterade konceptet.
Pokerallsvenskan är en onlineserie där upp till 16 klubbar möter varandra i tur och ordning i en serie turneringar, och får poäng utifrån medlemmarnas resultat. Serien spelas i femton omgångar, och i potten ligger förutom de ordinarie turneringsinköpen också 2 SM-paket och 8 SuperWeekendpaket. Serien inleds i mitten av september, och varje turnering kostar $5 per deltagande spelare.
Efter informationen var det så dags för den underhållningen att ta vid. Marcus Palm, som agerar konferencier och komiker körde ett bejublat nummer där han raljerade om ståupp-publiken, suspekta människor i lokaltrafiken och pinsamma sexupplevelser. Jag har känt Marcus relativt länge om än rätt ytligt, men faktiskt inte sett honom uppträda förrän nu, och tyckte om det jag såg.
Efter ett relativt kort men slipat set introducerade han Daniel Karlsson, som öppnade sitt nummer med att förklara grunderna i closeuptrolleri.
Daniel Karlsson är för mig mest känd som trollkarlen som trollar för barn i tv-programmet Den itusågade kaninen, då jag har barn i målgruppen. Det visar sig snabbt att Daniel inte har några större problem att imponera även på en vuxnare publik.
Skickliga illusionister upphör man aldrig att förvånas av. Samtidigt som Daniel förklarar hur han trollar bort en röd skumgummiboll, hela tiden med händerna fullt synliga, är bollen plötsligt borta och ersatt med en svart boll och en röd kub.
Underhållande förvisso, men det krävs klart mer för att roa publiken. Daniel visar dock att han både besitter rutin och skicklighet. Tricken blir allt eftersom mer och mer avancerade. I snabb takt avverkades ett visuellt utbrytartrick, kortmagi och en rejäl grand finale som sakta byggs upp genom att hela tiden lyfta in nya element i tricket. Under stora applåder går sedan Marcus Palm på igen, och knyter ihop föreställningen på ett snyggt sätt.
Onekligen underhållande, men varför turnera runt med standup och trolleri på klubbarna?
”Vi kunde inte bara slänga upp en onlineserie”, säger Jens Jadbäck. ”Vi var tvungna att få upp ett intresse, och dessutom vill vi besöka de klubbar vi sponsrar. Vi ville också göra något mer än att bara åka dit och spela poker, och så kom vi på det här. Marcus Palm har jag jobbat mycket med tidigare, och han var jätteintresserad, och kom med förslaget att ta med Anton och Daniel också.”
Jens säger också att man inte tjänar jättemycket på att sponsra en pokerklubb, det handlar mest om brandbuilding. Med denna turné besöker de inte bara de egna sponsringarna, utan har även varit ut på klubbar som har andra företag som sponsrar.
”Vi har frågat andra klubbar som kollat med sina sponsorer först, och det har inte varit några problem. De flesta tycker att det är en kul grej. Det är roligt att det gynnar alla klubbar, även de inte vi sponsrar.”
Jens har flera gångar kritiserat konceptet att sponsra spelare och kändisar. Det här menar han är ett bättre alternativ ur marknadsföringssynpunkt.
”Allt detta kostar ungefär lika mycket som två WSOP-paket till spelare, och jag är övertygad om att vi når ut till många fler på det här sättet. Vi skapar också ett mervärde för spelarna även med själva showen i och med att vi inte tar något betalt för föreställningen. Det och priserna vi adderar i själva serien är mervärden som direkt tillfaller den enskilde spelaren, jämfört med att få se en kille i teve som har en logga på sig.”
Intresset för serien har varit stort. Maximalt sexton klubbar kan delta, men det är ett trettiotal som anmält sitt intresse. Planer finns redan på att följa upp detta md regionala serier för att på så sätt kunna ta med fler klubbar.
”Det här är en rolig grej, ett spännande koncept” säger "Rille" som driver västeråsklubben. ”Det är roligt att klubben får mäta våra krafter med andra, och se hur duktiga vi är.” Han säger också att han tycker att det är bra att deras sponsor är ute på klubbarna, och får medlemmarna att känna de bryr sig.
En fördel till är att serien kan syfta som en social grej för klubbens medlemmar då man sällan har några andra beröringspunkter än att träffas och spela livepoker någon gång i veckan. Nu finns en chans att skapa mer sammanhållning och ha en gemensam sak att samlas kring.
Kvällen på Club Aqva avslutades med en freezeoutturnering på modest nivå, där Daniel Karlsson visade klonkskills genom att ta en tredjeplats.
Om Pokerallsvenskan inklusive promotionturnén är något som går att räkna hem ekonomiskt för Nordicbet återstår att se, men att det showen som bjuds på och konceptet med en serie är uppskattat bland de svenska klubbarna råder det inget som helst tvivel om.