Sit & go-turneringar det enkla sättet
Sit & go-turneringen (SNG) är online-pokerns stora gåva till den ambitiösa turneringsspelaren. Före SNG:erna var det svårt att få finalbordserfarenhet. Du kunde spela ett dussin flerbordsturneringar och aldrig hamna på ett finalbord. Eller så kunde du komma till ett eller två, bara för att slås ut på åttonde eller nionde plats. Att anpassa sig till ett allt lägre antal spelare på ett enstaka bord är en livsviktig färdighet i turneringspoker, och det är svårt att få den erfarenheten offline utan att investera mycket tid och pengar. Online finns den ett musklick från dig. Fördelarna med SNG:er är många. Till att börja med kostar de lite, eller är gratis. De är också roliga, och bekväma: Du behöver inte schemalägga dem en SNG börjar när bordet är fullsatt och den tar oftast slut på mindre än en timme. De är finalbordens flygsimulator, och att bemästra dem borde vara obligatorisk hemläxa för en seriös student. Nu när du vet varför du borde spela, låt oss ta en titt på hur:
Eftersom storleken på mörkarna relativt till din stacks storlek alltid borde spela en stor roll i ditt handurval rkeommenderar jag att du börjar med ganska konservativa starthandskrav. Det här fyller två funktioner: Först och främst gör mörkarna att du borde spela ganska tight tidigt, de är låga och ni är nio eller tio vid bordet, så de når dig inte så ofta. Dessutom hjälper det dig att bygga en tight image, som du hoppas kommer att betala av sig senare, när mörkarna är höga och du kanske verkligen behöver stjäla antar.
Men det finns ett annat, inte lika uppenbart skäl till att spela tight tidigt och löst senare: utbetalningsstrukturen belönar det. De flesta SNG:er ger 50 % till ettan, 30 % till tvåan och 20 % till trean. Den strukturen gör att du tjänar på att spela för tredje plats. Varför? Det kanske hjälper att se på det på ett annat sätt. I grunden betyder utbetalningsstrukturen att 60 % delas ut när ni väl kommit ned till tre spelare, ytterligare 20 % kommer när ni är två, och de sista 20 procenten ges till vinnaren. Om du bara kan ta dig till tredje plats vinner du minst en tredjedel av 60 % av den totala prissumman, eller 20 %. Du har nått en garanterad vinst, och har chans att vinna upp till 30 % till. Det är först nu, när ni bara är tre kvar, som din strategi borde förändras drastiskt. Nu lönar det sig att gambla för att vinna.
Låt oss titta på numren igen: 60 % av prispoolen är borta från bordet, och att gå upp en plats är bara värt 10 % till. Men att gå upp två platser är värt hela 30 % till det ger nästan tre gånger mer att spela för första plats än att komma tvåa. Och alltmedan mörkarna ökar blir det allt mer tydligare att det är korrekt att gambla för att vinna.
Jag har sett många spelare göra nästan tvärtom. De känner att de inte har något att förlora, så de försöker dubbla upp snabbt. De chansar för tidigt när, enligt dem själva, inget står på spel. När de sedan nått pengarna tightar de till sig och tänker på hur mycket mer de kommer att tjäna på att kliva upp en placering till. Om du börjar ändra din inställning till SNG:er och anammar strategin långsamt i början, snabbt senare kommer du att få se en nästan omedelbar förbättring av dina resultat.
Lycka till, så ses vi vid borden!
Howard Lederer