Studie visar: “Ansvarsfullt spel”-filmer kan trigga mer spel

En ny randomiserad studie (RCT) från GambleAware visar en obekväm sanning som säger att vissa videor som ska främja ansvarsfullt spelande kan istället få människor att vilja spela mer. Resultatet träffar branschens egna “safer gambling”-filmer, medan ett oberoende budskap hade skyddande effekt. Slutsatsen blir att det spelar stor roll hur och av vem budskapet formuleras.

Vad testades och varför det spelar roll

Studien jämförde olika “safer gambling”-videor i ett RCT-upplägg för att mäta faktiska attityder och beteendeintentioner. Fokus låg på om budskapen minskade spelsug eller råkade göra tvärtom.

Designen adresserar en blind fläck i policy och marknadsföring. Man har länge antagit att mer fokus på ansvar alltid hjälper. Resultatet visar att fel ton, bildval och avsändare kan leda till bakslag.

Operatörsfilmer gav ökat spelsug

Forskningen pekar ut en en motsatt effekt i vissa operatörsdrivna videor. Filmer som framställde spel som “harmlöst kul” tonade ned riskerna och gav en falsk trygghet vilket ökade benägenheten att klicka vidare till spel.

Exempel som “Top Tips for Positive Play” (William Hill) och “Made to Play Safely” (888) ökade sannolikheten att användare tog ett steg mot spel jämfört med ett neutralt budskap. Intentionerna gick alltså upp och inte ned.

Oberoende budskap minskade spelfrekvens

I kontrast visade GambleAwares egen video “Magnets” en skyddseffekt. Den använde en allvarligare ton och personliga berättelser som normaliserade att spelproblem kan drabba många vilket uppmuntrade självrannsakan.

Att avsändaren inte är ett spelbolag tycks påverka trovärdigheten. När problembilden presenteras utan underhållning minskar sannolikheten att tittaren vill engagera sig i spel direkt efteråt.

Unga och utsatta påverkas mest

Studien visar att unga vuxna och personer som redan har tecken på spelrelaterad skada är särskilt mottagliga för budskap i videor. För dessa grupper kan fel ton träffa extra fel.

Det innebär att även välmenande råd riskerar att få motsatt effekt om de paketeras som “kul och säkert spel”. Just de som behöver verkligt stöd kan då triggas i stället för att hejdas.

Policy och tillsyn - läge för skarpare ramar

Resultatet utmanar självreglering som ensam modell. Forskarna lyfter behovet av oberoende riktlinjer för “safer gambling”-annonser med allt från utformning och språk till bildval, tempo och call-to-action.

I dag förväntas operatörer lägga en del av sin reklambudget på budskap kring ansvarsfullt spelande. Studien pekar på att det inte räcker med en kvot utan innehållet måste granskas så att effekten faktiskt är skyddande.

Får vi se en liknande undersökning i Sverige?

På den svenska marknaden syns liknande grepp som i de operatörsledda filmerna från 888 och William Hill. Budskap om kontroll och lugn framtoning är vanliga. Exempelvis har Momang Casino "spela så lite du vill". Även formuleringar om att "pausa när du vill" och "sätt gränser" används frekvent av svenska casinon online.

Andra aktörer lyfter "ansvarsfullt spelande" som bärande tema i varumärkesprofilen, ofta med mjuk ton och socialt vardagsläge. Effekten av den här inramningen bör diskuteras och utredas, men kommunikationen liknar i form och innehåll de internationella exempel som uppmärksammats i studien. Därför kanske det vore på sin plats med en liknande undersökning av Spelinspektionen.

Slutsatsen om filmerna

Budskap om ansvarsfullt spelande fungerar när de är rätt gjorda. GambleAwares RCT visar att vissa operatörsfilmer snarare kan öka spelintention medan ett rakt och oberoende budskap minskar den. Vägen framåt är tydlig där mindre "feel-good", mer evidens, högre trovärdighet - och skarpare, oberoende ramar.

Kommentera

Bli först med att kommentera!

Topp 5

De bästa pokerrummen

Topp 5

Bästa pokerbonusarna

Exklusiva turneringar

Endast för våra medlemmar